Ska måla lite saker främst utomhus. Har sett igenom lagret och har en del äldre färgburkar
med färg kvar som är lacknaftebaserade, åtminstone står det att penslar rengöres med lacknafta.
Det vore ju bra om man kunde använda färgresterna

Hur går det ihop med modernare vattenbaserade färger?

Kan man ha vattenbaserad grundfärg och lacknaftebaserad täckfärg eller tvärtom?

Givetvis får lagren torka ordentligt mellan strykningarna.
 
Måla med lacknaftabaserat som grund isåfall
 
Ingen färg är baserad på lacknafta eller vatten. Det är bara ett lösningsmedel som försvinner ut färgen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ingen färg är baserad på lacknafta eller vatten. Det är bara ett lösningsmedel som försvinner ut färgen.
Och vad tillförde det frågan? Går dom blanda?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det funkar, i alla fall är det min erfarenhet. Men som vanligt så säljer ju färgtillverkarna idag "färgsystem", vilket innebär att de bara har testat sina produkter med varandra på exakt det sätt som de beskriver för "systemet".

Men å andra sidan levereras ju en väldig massa grundmålad panel som är prejad med nån generisk alkydgrundfärg och på den slaskas det på alla möjliga färgsystem utan problem.

(Jag har t o m blandat i en svart vattenburen alkydoljefärg i en vattenburen vit akrylatfasadfärg. Går det så går det tänkte jag. Och jag fick en mellangrå färg som gick lätt att stryka och torkade fint. Målade över en klottrat på ett gammalt plåtskåp för kabel-TV vid gatan så jag brydde mig inte för mycket om hållbarheten, ville mest ha bort klottermissären inför husförsäljningen...)
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Och vad tillförde det frågan? Går dom blanda?
Nej, det skulle jag nog påstå att de inte gör. Vatten och lacknafta har helt olika egenskaper.
 
Tack för svaren och kanske ett litet förtydligande.

Meningen är ju inte att blanda färgerna i samma burk utan
att börja med grundfärgen och låta den torka ordentligt
och sedan gå vidare med täckfärgen.
 
Det är ju något helt annat än att banda färg. Det bör fungera. När färgen torkat finns ju varken vatten eller lacknafta kvar.
 
med emulgeringsmedel går det dock att blanda - mjölk är en sådan produkt där vatten och fett kan samsas, och bea-såsen är också en emulgat...

nu kanske det inte är direkt applicerbart på färg - men många av de vattenbaserade färgerna är också olika former av emulgat som håller isär olika typer av plastkulor med färg och först när de torkar så kommer kulorna intill varandra och börjar klistra ihop sig på olika sätt och är sedan inte vattenlöslig.
 
C clippan skrev:
Ska måla lite saker främst utomhus. Har sett igenom lagret och har en del äldre färgburkar
med färg kvar som är lacknaftebaserade, åtminstone står det att penslar rengöres med lacknafta.
Det vore ju bra om man kunde använda färgresterna

Hur går det ihop med modernare vattenbaserade färger?

Kan man ha vattenbaserad grundfärg och lacknaftebaserad täckfärg eller tvärtom?

Givetvis får lagren torka ordentligt mellan strykningarna.
Dagens vattenbaserade färger är emulsioner som har förmåga att hålla både hydrofila och lipofila beståndsdelar utan att de separerar ut så prova vetja!
Jag är i alla fall intresserad av resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.