Håller på och drar in kommunalt VA i sommarstugan. Avlopp går till en avloppspump 10 meter från huset. Mellan pumpen och huset ska jag alltså dra:
- 110mm markavlopp
- 2 st EKKJ 2,5mm 4+1 elkabel till pumpen
- PEM-slang för inkommande vatten
- 1 frostskyddskabel för PEM-slangen

De två elkablarna ska jag lägga i kabelskyddsslang. PEM-slangen och frosskyddskabeln ska också gå i någon form av rör.

Är det en bra idé att lägga alltihop (utom avloppsröret) tillsammans i någon form av rör?
 
Ofta blir det billigare med ett grovt rör än flera spinkiga.

Någon elektrisk orsak att separera finns inte då allt detta får förläggas direkt utan skyddsrör.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Ofta blir det billigare med ett grovt rör än flera spinkiga.

Någon elektrisk orsak att separera finns inte då allt detta får förläggas direkt utan skyddsrör.

Prototypen
Jag tänkte nästan det.
Så vad rekommenderas? Markavloppsrör? Dräneringsrör? Eller vad jag kan få tag i?
Tänkte ett tag snickra något i trä, men det kanske ruttnar efter ett par decennier. Det ska nog vara något i plast.
Egentligen borde jag ju lägga såna isolerlådor, men det verker dyrt och onödigt. Jag tänker att frostskyddskabeln ska klara skivan.
 
Man tager vad man haver (om röret).

Vattnet har ju sin värmekabel men om du isolerar med cellplast direkt ovanpå vattenledningen 1,2 meter brett (helskiva) så fryser det inte. Markvärmen underifrån håller det frostfritt. Om det mot förmodan fryser så har du värmekabeln att tina med.

Om du lägger rör så se till att kalluft inte kan cirkulera och frysa ledningen.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Vattnet har ju sin värmekabel men om du isolerar med cellplast direkt ovanpå vattenledningen 1,2 meter brett (helskiva) så fryser det inte. Markvärmen underifrån håller det frostfritt.

Prototypen
Någon särskild kvalitet? Räcker det med det tunnaste, 20 mm?
 
Verkar'n på Bravida sa 50 mm markskiva men 1,2 meter brett och direkt på ledningen.

Jag lade 70 mm då det är under väg och tjälen kan gå ner 1,8 m och ledningen ligger på 0,6

Prototypen
 
Jag struntar i att lägga allt i ett rör. Värmekabeln lägger jag inuti vattenledningen, och EKKJ-kabeln behöver ju inte skyddas med något rör egentligen.
 
Isolera ändå på ovansidan inte runt om, kWh har en tendens att ticka iväg med värmekabeln och dessutom så blir kallvattnet ljummet.

EKKJ har alltid klarat sig utan skydd, men med märkband.

Prototypen
 
Tyckte att jag svarade på flera ställen.

Pro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.