Är det någon som provat på att blanda syrén + häggmispel i sin häck ?

Satte en rad med syrén fg år men tycker det ser lite glest ut. Kan man sätta en rad med häggmispel innanför. Blomningen skulle ju gå omlott och bli lite längre än enbart en syrén häck?

Tex.

X   X   X   X   X   X   X  Häggmispel
 X    X   X   X   X   X    Syrén

Mvh
L
 
Har inte provat det, ska jag säga först som sist, men:

Antar att det är friväxande häck du ska ha, inte klippt.
Det är inte ovanligt att blanda olika buskar i friväxande häckar - det ger ett livligare och roligare resultat än en enhetlig häck. Men då brukar man vanligen inte göra som du tänker på utan kanske först ha en bit av en sort, sedan en bit av en annan sort, sen kanske den första igen...och gärna litet oregelbundet med någon enstaka buske av annan sort inslängd här och var, kanske t o m ett träd.

I ditt fall tror jag att det kan finnas ett par risker, förutsatt att du inte vill ha de två buskraderna väldigt långt ifrån varandra - och då menar jag, ja jag vet inte men mer än en meter i a f:

* Om den ena sorten skulle råka trivas mycket bättre på platsen än den andra så kan det bli så att den överskuggar och konkurrerar ut den andra sorten, som då blir klen och trist och något man helst skulle vilja ta bort...

* Om samma två sorter står tätt ihop hela vägen och växer in i varandra kan det kanske bli mer röra än variation.

Men iden har sina poänger. Förutom blomningstiderna som du nämner så har syren och häggmispel väldigt olika höstfärg (syren mest gul, mispel mörkgul/orange/röd) så det blir ju ännu en kontrast.

Annars, om man ska ha en friväxande häck med bara syren och vill ha den fyllig, så kan man med fördel plantera just så som du tänkte - i två rader som är förskjutna inbördes så att plantorna kommer i sick-sack. Så om du fortfarande har en ren syrenhäck som ett alternativ kan du komplettera den på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.