Hej!

Jag och min pojkvän har precis köpt en lägenhet tillsammans och planerar nu för ommålning/tapetsering för att sätta vår egen prägel på det hela! =)

Vi är väljigt förtjusta i 60-70tals tapeter och har hittat många fina alternativ. Planerna är att tapetsera en fondvägg i hallen och en i sovrummet med dessa. Det lutar åt några ganska storblommiga/snirkliga mönster i murriga färger. Bland annt dessa:

http://www.interior1900.com/tapeter/911.htm
http://www.interior1900.com/tapeter/854.htm
http://www.interior1900.com/tapeter/759.htm
http://www.interior1900.com/tapeter/745.htm

fina va!? =)

Våra funderingar går nu bland annat kring hur vi kan matcha möbler med dessa. Det är högt till tak många stora fönster så ljuset blir inget problem. Men kan man blanda stilar och ha vanliga moderna möbler till den här typen av tapeter? Gör det något att man väljer en tapet i 60-tals stil och en i 70-tals stil när rummen inte är angränsande? Jag är rädd att det ska kännas rörigt. Finns det någonting speciellt vi ska tänka på? Vi funderar också på att bara sätta upp en eller två våder av dessa lite "mäktiga" tapeter. Kan man göra det mot en målad vägg eller bör man tapetsera i grundtonen runt omkring den mönstrade våden?

Vi känner att vi behöver lite vägledning. Vad tror ni om detta?

/Ida
 
Åh herregud... :surprised:
Det märks att smaken är som baken.
Själv börjar det klia i hela kroppen på mig när jag ser de här mönstren, speciellt 854:an eftersom den är nästan identisk med den jag hade i mitt pojkrum på sjuttiotalet.
Det är bara fototapeten på "New York Skyline" på ena väggen som saknas...

Den första tanken som slår mig är ju "HUUUR kan någon tycka att det här är snyggt?" Strax därefter inser jag ju att ALLA hade såna här på den tiden och ALLA tyckte de var snygga. Det är väl bara jag och några till som fått en överdos.
Samtidigt är det ju lite kul också, men jag är glad att du inte funderat på att ha dem i HELA rummet....;)

Visst är det en kul idé. Jag skulle t.o.m. kunna stå ut med ett par våder med väggen i samma grundton.
Som besökare alltså. ;)
 
Jaaa...... ;D vad ska man säga ;)
Det är nog så att man fick sin "överdos" redan på 70-talets början men det som grämer mig mest är att vi, när vi röjde vinden hos ma&pa, slängde kartongvis med dessa gamla mönster som enl. föräldrarna skulle sparas i årtionden i händelse av ev. reparation ::)
En hel "guldgruva" till spillo, för den här firman kan då konsten att ta betalt.

"854:an" är misstänkt lik även min tonårstapet, som jag dessutom noggrant valde själv ;), enda skillnaden är att mina blommar var ytterligare lite svulstigare samt hade det fantastiska tillägget av en rejäl dos av lejongult/guld/senap men på samma mörkbruna botten ::)

Men för att återgå till frågan så visst, jag håller med, EN fondvägg och det övriga i enfärgad, grundton kan visst bli läckert och jag tycker nog att man kan ha 60 och 70 talet blandat, däremot skulle jag inte lägga in de klassiska 50-talarna i det sällskapet då den stilen samt ffa. färgstyrka och färgställningar blir markant annorlunda.
OCH visst kan du ha moderna möbler till detta, men man får ju välja stil med lite omsorg, det är ju mixen som är det fina, att återskapa ett 60-70tals rum/lägenhet "totti kompletti" blir då åtminstone mig, totalt övermäktigt.

LYCKA TILL//Christina.
 
Jag råder er att satsa på basmöbler som känns bra i maggropen. De kommer ni få dra med er från hem till hem när ni ev. flyttar. Experimentera med tapeter och färg, det byter man lätt!
/ulle
 
Får nog göra lite avbön trots allt :-[ jag verkar inte riktigt ha uppnått steady state än ;D

En fondvägg i det här mönstret kan fortfarande få mig att dregla, dessvärre lider inte resten av familjen av samma åkomma ;)
Och visst är det fortfarande samma omisskännliga chokladbruna bakgrund med guld/lejongult mönster, dock inga svulstiga blommor detta decennium ;)

//Christina.
 
Jag undrar jag, är det blommorna eller tapeten som gör det...?
Vi har tapetserat med en röd tapet med guldhjärtan, ursöt, med några vita väggar för ljusets skull. Barnet ville egentligen ha grodor på väggen, men föll sedan för denna (puh!) då vi inte hittade några grod-tapeter.
/Ulle
 
Misse_o_Mojje skrev:
Jag undrar jag, är det blommorna eller tapeten som gör det...?

Möjligen en särskilt lyckad kombination ;) ;D

//Christina.
 
Ang. din bild Christina så har jag några polare som tapetserat ett helt rum med mycket ljusinsläpp med den och det är URLÄCKERT! ;D
 
co skrev:
Ang. din bild Christina så har jag några polare som tapetserat ett helt rum med mycket ljusinsläpp med den och det är URLÄCKERT! ;D
Kan jag gott tänka mig :D

//Christina, som muttrande visade maken detta kloka inlägg utan att få den minsta sympati ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.