Hej,

Har behov av att blanda några säckar betong lite och tänkte skaffa mig en maskin till det för att slippa slita på borrmaskinen. Vad tror ni är kapaciteten på denna från Jula?

http://www.jula.se/farg-och-cementblandare-1-35kw-009012

Kan man blanda en säck i taget i en hink om man kör med en sådan? Inser att en "tombola" är mer effektiv, men har inte lust att ha en sådan stående. Så finns det någon som har erfarenhet av denna typen av apparat och vet att man åtminstone kan blanda en säck per omgång så vore jag nöjd :D

Tack på förhand!
 
Jag har den lite mindre modellen från Jula med enkel blandare, det funkar utmärkt med en 25kg säck i en 20l hink. Så denna borde ju också funka.
 
Tack för svaret. Hur länge bör man egentligen vispa, räcker 3-4 minuter eller hur fungerar det? Kan man kanske tom köra 2 säckar åt gången (50 kg)? Hur kan man ta reda på vilken kapacitet maskinen har? Man kanske helt enkelt får testa och se vad den klarar kanske... Ska ta vägen förbi Jula idag och köpa en, så jag kan återkomma med mina erfarenheter efter helgen!
 
Jag kör med den modellen från Jula. Funkar utmärkt! Lite orolig på varvtalet ibland men inget allvarligt. Jag blandar 2 säckar åt gången, dock flytspackel.. kör hårt!
 
Köp en stor murbalja och en bra spade istället, ska du bara blanda några säckar så kan du lika väl handblanda det som att lägga 600kr på en sånn maskin.
 
  • Gilla
nimhed och 1 till
  • Laddar…
M
Handblanda med skyffel i rektangulär balja eller i skottkärra går lättare än man kanske tror, så det är ett bra alternativ om det skall blandas någon säck här och där sällan. Men om maskin ändå skall inköpas och blandning av mer än en säck å gången så rekommenderar jag en rund murarbalja.

Blandtid kan kortas ned jämfört med fallblandare (tombola). På säckarna kan stå specifik blandtid för "snabbgående blandare", det är denna tid som skall följas när man blandar med visp.
 
Pirzki skrev:
Jag kör med den modellen från Jula. Funkar utmärkt! Lite orolig på varvtalet ibland men inget allvarligt. Jag blandar 2 säckar åt gången, dock flytspackel.. kör hårt!
Har en motsvarande från Bauhaus. Använt till betong, flytspackel, puts, kakelputs, ... Fungerar utmärkt i rund hink och har hållt i10 år, Väl värd pengarna.

--- Mats ---
 
Fick låna en gammal tombola istället men funderar på att köpa maskinen på Jula ändå, kan ju vara smidigt om det är lite mindre mängder. Tack för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.