Hur känsligt är detta med klämringar egentligen? Kan jag ta en vatett-klämring och använda i en beulco-koppling? Dom ser inte exakt likadana ut och VA-ringen är lite lite bredare än orginalet på beulco.
 
De flesta ringarna passar i kopplingar där de inte hör hemma även att det egentligen inte är godkänt att göra så.

De enda ringar och kopplingar som jag vet inte passar med andra fabrikat är Kuterlite. (Kopplingar med 8-kantig mutter istället för 6-kanrig och klämring med ett spår i mitten).

Testa med den lösa ringen och kolla om koningen av den stämmer någorlunda med motsvarande koning i kopplingen och muttern.

/Mario
 
ok, så iprincip måste jag skaffa mig ringar till armaturjonson, beulco och vatette för att göra helt rätt när jag återanvänder kopplingar. :p
 
Ja egentligen om det ska vara helt rätt och riktigt.

Men om du får det tätt med en ring av annat fabrikat från början är risken för senare läckage minimal just på grund av detta.

Så om jag vore du skulle jag prova och se om det fungerar istället för att leta orginalringar.

Att byta ringar mellan olika fabrikat händer väl att man gör på jobbet däremot bör man se upp med att byta förminskningsset mellan olika fabrikat då insticksljupet är olika på olika kopplingar.

/Mario
 
Tröttnade på det här problemet för ett par år sedan, gick och köpte mig en sortimentask o sedan iväg till rörmokarn med några winerbröd. Fick en halv spackelhink med "skrot" Nu för tiden använder jag rörkopplingar av ett enda märke när jag drar rör (Vatette)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.