Hej,
ska sätta smågatsten som ett par trappsteg i trädgården. Har förstått att man med fördel kan använda jordfuktig betong. Försöker hitta hur jag blandar till den dvs vilka material jag skall använda osv.

Hjälp mottages tacksamt!

O.
 
Jordfuktig betong är helt enkelt betong med väldigt lite vatten i. Alltså använder du vanlig grov eller finbetong på säck eller blandar ren cement med gjutsand.

En ganska smart lösning för att få smågatsten, kantsten och dylikt att sitta bra är annars att sätta dem i en torr blandning av sand och cement. Man kan då, vid torrt väder, laborera hur man vill med sättningen tills man är nöjd. Första regnskuren eller vattningen "aktiverar" cementen så att den börjar brinna. Sedan sitter allt stadigt. Det blir inte lika starkt som med riktig betong, men är betydligt enklare att arbeta med då det inte är så bråttom att få allt rätt.

Använder man ändå våt betong så går det att förlänga tiden innan det börjar brinna genom att ha i socker. Enligt gamla inlägg här på byggahus så ska en matsked per tombola med betong vara lagom. Har provat och det fungerar bra.
 
PNO PNO skrev:
Jordfuktig betong är helt enkelt betong med väldigt lite vatten i. Alltså använder du vanlig grov eller finbetong på säck eller blandar ren cement med gjutsand.

En ganska smart lösning för att få smågatsten, kantsten och dylikt att sitta bra är annars att sätta dem i en torr blandning av sand och cement. Man kan då, vid torrt väder, laborera hur man vill med sättningen tills man är nöjd. Första regnskuren eller vattningen "aktiverar" cementen så att den börjar brinna. Sedan sitter allt stadigt. Det blir inte lika starkt som med riktig betong, men är betydligt enklare att arbeta med då det inte är så bråttom att få allt rätt.

Använder man ändå våt betong så går det att förlänga tiden innan det börjar brinna genom att ha i socker. Enligt gamla inlägg här på byggahus så ska en matsked per tombola med betong vara lagom. Har provat och det fungerar bra.
Tack för tipsen!
torrblandningen lät intressant. Vet du hur många delar av sand resp cement man använder?
 
Hej.
Det är perfekt att sätta i jordfuktig betong.
Vi använder det ganska ofta på jobbet när vi sätter kantsten mm. Det är väldigt svårt att blanda själv för det blir gärna bollar som rullar runt i tombolan.

Mitt tips är att hämta på en betongfabrik, det brukar funka att hämta på personbilsläp. Det är inte så farligt dyrt heller. Om du tror det tar många timmar att sätta stenen kan du be dem blanda i fördröjning så stelnar det inte så fort.

Ring och kolla med närmsta betongfabrik så hjälper de dig.

Lycka till!
 
  • Gilla
HilleJ
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Hej.
Det är perfekt att sätta i jordfuktig betong.
Vi använder det ganska ofta på jobbet när vi sätter kantsten mm. Det är väldigt svårt att blanda själv för det blir gärna bollar som rullar runt i tombolan.

Mitt tips är att hämta på en betongfabrik, det brukar funka att hämta på personbilsläp. Det är inte så farligt dyrt heller. Om du tror det tar många timmar att sätta stenen kan du be dem blanda i fördröjning så stelnar det inte så fort.

Ring och kolla med närmsta betongfabrik så hjälper de dig.

Lycka till!
Tackar för tipset!
 
T Täby2017 skrev:
Tack för tipsen!
torrblandningen lät intressant. Vet du hur många delar av sand resp cement man använder?
Jag har inte undersökt det så noga. Hade bara hört om det som en möjlighet så jag testade när jag skulle sätta kantsten. Första gångerna jag använde denna metoden så använde jag några säckar lätt fuktskadat, gammalt murbruk C som jag hade liggande. Det ska väll motsvara en del cement och sju delar sand. Har väll höftat till ungefär den blandningen sedan också. Jag är glad att kantstenarna sitter bättre än i ren sand och att myrorna inte bär ikring det. Med facit i hand så rörde sig inte ens kantstenarna när en grävmaskin körde över dom, så det verkar bli rätt starkt.

Håller med om att jordfuktat är ett elände att blanda, i alla fall i tombola. För länge sedan var jag med och satte en väldig massa klinker i jordfuktat bruk. Då körde vi planblandare. Det gick betydligt bättre.
 
Det bästa är att fukta sanden först och köra den en stund, sen hälla i cement.
 
Jag brukar köra torrblandat stenmjöl och cement, ca 1+7 i tombola och det är enkelt att jobba med. Bara att köra som det är sättsand.
 
G-83 G-83 skrev:
Hej.
Det är perfekt att sätta i jordfuktig betong.
Vi använder det ganska ofta på jobbet när vi sätter kantsten mm. Det är väldigt svårt att blanda själv för det blir gärna bollar som rullar runt i tombolan.

Mitt tips är att hämta på en betongfabrik, det brukar funka att hämta på personbilsläp. Det är inte så farligt dyrt heller. Om du tror det tar många timmar att sätta stenen kan du be dem blanda i fördröjning så stelnar det inte så fort.

Ring och kolla med närmsta betongfabrik så hjälper de dig.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.