Vi bygger stenhus, 200 kvm och ska IVT 633 FLVP med vattenburen golvärme BV och vattenburna radiatorer OV. Börjar nu tveka efter att ha läst på forumet. Hur blir det framledningstemperaturen till så olika system? Golvvärme låg - element hög ju. Svårt att ställa in "responskurvor" på pumpen osv. Ska jag satsa på vattenburen golvvärme OV också? Vi har betongbjälklag.

Tack på förhand!
 
Jag tycker ni ska ha Gv även på OV, som du skrev samma temp till allt!
 
Om jag skulle bygga nytt så skulle jag absolut ha samma system i hela huset, i mitt fall skulle jag välja golvvärme i så fall.
 
Mikael_L
Om ni sätter radiatorer på ÖV ska ni välja lågtemp-radiatorer, då blir nackdelarna med olika framledningstemp minimerade.
Ska ni ha betongbjälklag är det ju hyfsat enkelt och billigt att gjuta in GV-slang.
 
Får disk element med VVS killen men frågan är om jag inte ska kolla upp priskillnaden gentemot golvvärme OV i första hand. Slipper ju elementen också och är det ingen större prisskillnad så verkar ju saken biff! TAck för vägledningen!
 
En riktig installation ska ha separata shuntar för radiatorer och GV. Jag förstår inte hur det skulle kunna bli billigare än att köra GV i hela huset...
 
Om du ska ha värmepump så är det den högsta tempen i systemet som drar ner COP d.v.s. ju lägre temp desto billigare drift. Kör GV på hela så du slipper schunta ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.