Hej! Jag ska tapetsera om ett rum där nuvarande tapet sitter direkt på spånskiva (byggt 1985). Jag har velat fram och tillbaka om jag ska sätta renoveringsgips eller inte, och när man läser här på formet verkar åsikterna gå isär. Jag lutar just nu åt ett mellanting, nämnligen att gipsa två väggar men låta två vara som de är.

Anledning: två av väggarna (mitt emot varandra) är plana och lätta att gipsa. De andra båda har dörr, respektive fönster med vattenburet element under. Skulle jag sätta gips på dessa skulle jag dels behöva fixa nya dörr- och fönsteromfattningar och dels ändra uppfästningen av elementet, vilket känns som att det kanske kostar mer än vad det smakar.

Låter det här som en jättedålig idé, och i så fall varför? :)

Med risk för att ställa för många frågor i en och samma tråd har jag även några följdfrågor:
1. Det sitter gamla glasfiberremsor på spånskivorna. Ska jag låta dem vara eller riva bort och sätta pappremsor istället? Eller är pappremsor främst för gips?
2. Kan det vara en poäng att sätta renoveringstapet på spånskivorna för att få ett bättre underlag? Är den i så fall tillräckligt stum/armerande så att man kan skippa remsor?
3. Om ja på fråga 2, kan jag vika ut renoveringstapeten några cm på gipsskivorna i hörnen för att på så vis slippa remsor i hörnen?
 
F fsml2 skrev:
Hej! Jag ska tapetsera om ett rum där nuvarande tapet sitter direkt på spånskiva (byggt 1985). Jag har velat fram och tillbaka om jag ska sätta renoveringsgips eller inte, och när man läser här på formet verkar åsikterna gå isär. Jag lutar just nu åt ett mellanting, nämnligen att gipsa två väggar men låta två vara som de är.

Anledning: två av väggarna (mitt emot varandra) är plana och lätta att gipsa. De andra båda har dörr, respektive fönster med vattenburet element under. Skulle jag sätta gips på dessa skulle jag dels behöva fixa nya dörr- och fönsteromfattningar och dels ändra uppfästningen av elementet, vilket känns som att det kanske kostar mer än vad det smakar.

Låter det här som en jättedålig idé, och i så fall varför? :)

Med risk för att ställa för många frågor i en och samma tråd har jag även några följdfrågor:
1. Det sitter gamla glasfiberremsor på spånskivorna. Ska jag låta dem vara eller riva bort och sätta pappremsor istället? Eller är pappremsor främst för gips?
2. Kan det vara en poäng att sätta renoveringstapet på spånskivorna för att få ett bättre underlag? Är den i så fall tillräckligt stum/armerande så att man kan skippa remsor?
3. Om ja på fråga 2, kan jag vika ut renoveringstapeten några cm på gipsskivorna i hörnen för att på så vis slippa remsor i hörnen?
Har du sprickor i skarvarna idag?
Ett alternativ till att sätta gips är att du monterar en glasfiberarmerad renoveringstapet. Den gör så att det inte spricker
 
Jag har precis gjort om ett rum på liknande sätt. Jag satte renoveringsgips på en av väggarna. Den väggen fick sedan målarväv (tunn) och färg. Slutresultatet är väldigt bra.

De andra väggarna valde jag att inte gipsa. Där består väggarna av någon tjock träfiberskiva (masonit?). Där har jag slitit bort det mesta av tapeterna och lagt på renoveringstapet och sedan målat. Resultatet är inte jättebra. Man kan se en del ojämnheter och att limmet verkar ha reagerat med tidigare lim/tapetrester.

Slutsatsen jag drar är att renoveringstapeten troligen fungerar bra med en ojämnt jämn yta. Typ att lägga över en gammal strukturtapet. Eller om man får bort tidigare tapeter i hela våder och får väggen "jämn".

Anledningen att jag inte använde renoveringsgips var att elcentralen var placerad på en av dessa väggar och att inga extra el-uttag behövde installeras.

I framtiden när jag ska renovera ett annat rum kommer jag använda renoveringsgips på 3 av väggarna, den fjärde väggen med fönster kör jag renoveringstapet.
 
T Tompafix skrev:
Har du sprickor i skarvarna idag?
Ett alternativ till att sätta gips är att du monterar en glasfiberarmerad renoveringstapet. Den gör så att det inte spricker
Ja, det är en del sprickor på vissa ställen. Sen vet jag inte hur mycket det beror på tidigare sättningar eller om det fortfarande rör sig mycket.

Om jag sätter (armerad) renoveringstapet på spånskivorna, räcker det då att grovspackla för att få en någorlunda jämn yta under och sen slänga upp renoveringtapeterna? Behövs remsor i skarvar?
 
F fsml2 skrev:
Ja, det är en del sprickor på vissa ställen. Sen vet jag inte hur mycket det beror på tidigare sättningar eller om det fortfarande rör sig mycket.

Om jag sätter (armerad) renoveringstapet på spånskivorna, räcker det då att grovspackla för att få en någorlunda jämn yta under och sen slänga upp renoveringtapeterna? Behövs remsor i skarvar?
En sådan renoveringstapet tar mindre ojämnheter så det behöver vara hyfsat jämt men inte lika som vid en bredspackling. Och snåla inte på vävlimmet. Den bör klara sig utan nya remsor. Men jag har satt dit nya, just in case, better safe... 😃
 
Tack för tipsen! Vad tror ni om att vika ut renoveringstapeten några cm på gipsen i hörnen (där spån möter gips), ev istället för remsor i hörnen?
 
F fsml2 skrev:
Tack för tipsen! Vad tror ni om att vika ut renoveringstapeten några cm på gipsen i hörnen (där spån möter gips), ev istället för remsor i hörnen?
Nej, tapeten kommer synas. Använd fogmassa i hörnen.
 
  • Gilla
fsml2
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Nej, tapeten kommer synas. Använd fogmassa i hörnen.
Inga remsor heller då?
 
F fsml2 skrev:
Inga remsor heller då?
Jag antar att det är inre hörn där väggar med olika material ska mötas. Ingen remsa. Bara målarfog.

Min bild visar gipsade väggen till vänster och till höger väggen med renoveringstapet. Hörnet är fogat.
 
  • En närbild på en vägg och dörrkarm med olika grå nyanser och texten "SHOT ON MI 9T PRO".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.