Har idag 100 gammalt hus, ca 80 m2 i två plan. Skall komplettera med nytt hus som blir större, samt en gemensam entre som binder ihop husen. Planerar FTX för allt nytt, och troligen bottenvåning på det gamla. För att slippa rördragning till andravåning i det gamla tänkte jag ha Lunos e2 där och vanlig Pax i badrummet. http://www.energybuilding.se/lunos.htm Hur stora problem är det att blanda två system på det viset?
 
Kul grejer!
Jag vill inte säga att det ser ut som leksaker men...
Minnessten :)

Nu vet jag att jag har starka fördomar mot sådana här rymdteknikgrejer, jag kan ha helt fel.

Men blir det inte ett hemskt surrande med alla dessa fläktar i sovrum och vardagsrum?
 
Jag har varit och tittat på e2, som jag tror du talar om, och de är väldigt tysta. När det gäller FTX är jag fortfarande lite orolig kring ljud...
 
Om du bygger ditt rörsystem rätt så får du inga problem med ljud från FTX. En stor fast ljuddämpare vid FTX aggregatet och böjbar ljuddämpare vid varje tillluftventil (typ acucomp). Skulle inte blanda olika ventilationssystem i samma hus så fundera hur du ska dra rören i den gamla delen av huset.
 
Jag har funderat på hur jag skulle dra rören i det gamla, men inte hittat någon riktigt bra lösning. Men, samtidigt är det just blandningen jag funderar kring. Ser framförallt inget bra sätt att komma in i badrummet på övervåningen. För väl titta på det en gång till. Tack!
 
Du ska endast ha frånluft i badrummet och du kan ha mindre rör typ 100mm till det. Ventilen kan du sätta på väggen eller i taket.
 
  • Gilla
nets
  • Laddar…
Nets, Jag är inne på en liknande fundering. Hur gick det för dig?
 
Jag har ritningar för tillbyggnaden färdiga. Skall skicka in för bygglov alldeles strax, så de är lite tidigt än ;-)
 
Synd, men vilken lösning lutar det åt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.