Jag har hört att man kan göra det för att slippa mögel på färgen.
Hur mycket ska man ha i?
Kan man ha det på putsfärg och trä?
 
Är det inte bättre att köpa en färg av bättre kvalite och tvätta av ytan lite då och då med ett alg o mögeltvätt?
Anders
Se på Folksams test över tvättmedel!
 
Kloge skrev:
Jag har hört att man kan göra det för att slippa mögel på färgen.
Hur mycket ska man ha i?
Kan man ha det på putsfärg och trä?
Betänk att fulimporterade kinesiska spånplattor med några gram formalin blir förbjudna och du vill blanda det i färgen. Troligtvis mer än några gram.
;)
 
Johan Gunverth skrev:
Betänk att fulimporterade kinesiska spånplattor med några gram formalin blir förbjudna och du vill blanda det i färgen. Troligtvis mer än några gram.
;)
Johan, Du ser äldre ut på fotot, när det gäller formalin, är det enklare att hänga ut kläderna på luftning:)
 
Johan Gunverth skrev:
Betänk att fulimporterade kinesiska spånplattor med några gram formalin blir förbjudna och du vill blanda det i färgen. Troligtvis mer än några gram.
;)
Nja kvällstidningarnas alla cancerlarm tar jag inte hårt på.
Jag jobbar på ett företag som tillverkar formalin,48 och 51,5% koncentration.Jag har mer än en gång blivit duschad i formalin och har hälsan än...

Det gjordes för ca 10 år sedan en undersökning där man undersökte fd anställda från 30 talet och fram till 90 talet och det kunde inte påvisas att fd formalinkokare har mer cancer än andra.
 
Kloge skrev:
Nja kvällstidningarnas alla cancerlarm tar jag inte hårt på.
Jag jobbar på ett företag som tillverkar formalin,48 och 51,5% koncentration.Jag har mer än en gång blivit duschad i formalin och har hälsan än...

Det gjordes för ca 10 år sedan en undersökning där man undersökte fd anställda från 30 talet och fram till 90 talet och det kunde inte påvisas att fd formalinkokare har mer cancer än andra.
Hehe. Jo, jag använde också formalin en gång tiden när jag var forskningsassistent på Zoologen i GBG. Håvningar och bottenprover skulle konserveras. En gång föll flaskan i båten och fyllde stöveln med formalin. Snabbt upp med foten som senare blev alldeles vit. Den sitter dock kvar på benet 20 år efteråt.
 
Nu var det väl inte hälsoaspekterna som frågan handlade om, utan om formalin i målarfärg förhindrar mögel. Antar att det i så fall gäller utomhusmålning. Har hört om många slags 'hemmablandningar' som sägs förebygga mögel, men aldrig formalin. Vad säger ni andra? Eller har trådskaparen blandat ihop produkterna och menar egentligen något annat? Boracol, t.ex?
 
Nejdå jag menar formalin
 
kloge, har du blivit något "klog" på hur du ska blanda formalin???
Är intresserad av det jag oxå.
 
Varför inte använda natriumbensoat (E211) som du kan köpa i affären under namnet Atamon bland annat. Kolla hur mycket du har i sylt, saft osv.. borde ge en riktlinje om du vill blanda i nåt antimögelmedel.
 
Formalin användes i Falu Rödfärg förr i tiden men är nu borttaget pga dess giftighet.

Om det nu är så lätt att förbättra färgen, varför har inte receptmakarna gjort detta tidigare? Hur fungerar det med garantier o.s.v. om man petar i Atamon? Tar verkligen leverantören ansvar för produkten efteråt?
 
Snubblade över http://fulstopp.com/pages/spadning.html när jag läste om mögelpåväxt efter tv-programmet Plus tagit upp ämnet. Har inte testat det eller andra erfarenheter av ämnet men kan kanske vara av intresse som alternativt inblandningsämne.
Följer tråden då jag till sommaren kommer måla vårat nybyggda hus och vill slippa påväxt.
 
Lättja är miljöförstöringens moder...

I båtforum pratas det om allt från Myrr till tennföreningar i egna båtfärgsrecept. Man kan ju inte låta bli om det är samma lata båtägare som försöker hitta genvägar när det gäller villan. Köp en vettig färg och orka med att tvätta av fasaden någon gång emellanåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.