Jag har fått höra lite olika bud. I en kompis sommarstuga stod varmvattenberedaren på golvet??? Svår att tömma:) Så vi hängde upp den på väggen och fick höra av Nibe att det skulle vara Conex klämringar.
För dom måste ju ersättas.
Då säger han på vvs butiken att det går lika bra att köra med vattete som conexklämringar. Dom på nästa butik säger precis tvärt om:)
Då tittade jag lite på klämringarna och ser ju att vattete och conex faktiskt ser rätt så olika ut men att mina gelia eller amiga kopplingars klämringar ser väldigt lika ut som conex-

Så min fråga är. Får man blanda fabrikat i en nödsituation om det är en rätt så snarlik klämring?
Eller kan man stöta på framtida problem?
För övrigt är jag också osäker om man kan blanda conex och vattete då dom faktiskt ser väldigt olika ut
 
Nu är jag ingen expert, men enl. uppgift så skiljer det i utförande mellan fabrikaten. Just Vattete har så vitt jag förstår en väldigt avvikande lösning.

Men det påstås iallafall att det kan skilja i vinkel på konan mellan olika fabrikat, och blandar man då så blir det kanske synbarligen tätt, men du har en mindre anliggningsyta mellan sätet i hylsan (eller i kopplingen) och konan på röret, det kan resultera i läckor senare.
 
Min erfarenhet är att klämringar kan vara olika breda vilket innebär att på vissa kopplingar drar gängorna för lite med fel ring och på andra går gängorna i botten med fel ring.
 
Du får väl blanda hur du vill egentligen i en "nödsituation" men om det kommer till punkten att din koppling släpper med en stor vattenskada som följd och ditt försäkringsbolag lyckas upptäcka detta så riskerar du att stå där utan ersättning

Har det någonsin hänt? Är du beredd att riskera detta? Är det värre än andra saker som ditt FB kan riskera att neka ersättning för?

Skulle vara intressant att hitta exempel då det dels inträffat och sedan där konsekvensen varit nekad ersättning. Kommer inte ihåg någon tråd om detta

Tekniskt sätt har du ju sedan kommentarerna från injonil där ringarna kan vara olika breda, kanterna kan se olika ut, själva kopplingen har likaså samma förutsättningar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Här finns ju en aktiv tråd just nu om"konstig läcka vid koppling", eller vad tråden nu heter. Där verkar det vara just en olämplig blandning av kopplingsdelar som är orsak till läckan.
 
Jag har läst i trådar om personer som har haft problem att få kopplingar täta och tror att det ofta beror på att man inte drar åt nog, kanske smugit in sig lite skräp eller inte smörjer klämringen. De fall när jag gjort en nödlösning är i sommarstugor där ett ev läckage inte skulle åsakat någon större skada. Och det redan kan ha funnits mycket mer riskabla lösningar. I min kompis sommmarstuga hade dom skarvat kopparrör med trädgårdsslang under huset och bakfall på det:p

Men jag har läst svaren och förstår att så långt det går ska man inte blanda fabrikat!
Tak för era svar
 
Är problemet att det är svårt att hitta conex klämringar eller är det en mer filosofisk fråga? Känns spontant som, att om man hinner skriva inlägg på ett forum innan det ska kopplas, är det inget nödläge. Står man utan vatten en röd dag kan jag ju förstå om man inte kan vara så kräsen men ska man göra en planerad ändring har man ju alla möjligheter att skaffa rätt grejor.

Så frågan blir väl inte om det går, utan varför?

Blir lite förvånad av att Någon vvs butik säger att det går lika bra med ett annat märke, speciellt när du ser sådan stor skillnad på klämringarna. Verkar vara mer säljare än rörmokare som du pratat med.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Frågan är inte filosofisk utan helt klart praktisk. 😄 Det här skedde tidigare i sommar och då var det 5 mil till järnhandeln som ev skulle haft rätt klämringar.

Nu hade vi rätt klämring men har haft tillfällen tidigare då jag inte haft det.

Det var en seriös och erfaren vvs butik som sa man kunde blanda conex och vattete men som sagt så vågade jag inte göra det.
 
Man ska som regel aldrig blanda fabrikat. Tillverkarna lämnar inga garantier om man gör så. Jag har fått lära mig att man i yttersta nödfall kan använda VSH-klämringar till conex (dock ej godkänt enligt branschregler). Däremot så är vattete och conex för olika, så det skulle jag inte chansa med.
 
  • Gilla
mekkarn
  • Laddar…
Frågan är inte filosofisk utan helt klart praktisk. 😄 Det här skedde tidigare i sommar och då var det 5 mil till järnhandeln som ev skulle haft rätt klämringar.

Nu hade vi rätt klämring men har haft tillfällen tidigare då jag inte haft det.

Det var en seriös och erfaren vvs butik som sa man kunde blanda conex och vattete men som sagt så vågade jag inte göra det.
 
Krilleman
T TommyC skrev:
Seriös butik? Utfärdar dom en skriftlig garanti där dom tar det fulla ekonomiska ansvaret för sitt råd? Skulle inte tro det!

"Liknande detaljer av annat fabrikat får inte användas tillsammans med System Vatette. Vatetteprodukternas mutter är märkta med VATETTE och dimension."

[länk]
Årets trådlyft?

🤣🤣
 
Krilleman Krilleman skrev:
Årets trådlyft?

🤣🤣
Haha, missade det. Den dök upp under rubriken liknande trådar när jag läste någon annan tråd 😇
 
Krilleman
T TommyC skrev:
Haha, missade det. Den dök upp under rubriken liknande trådar när jag läste någon annan tråd 😇
Trådlyft i alla ära, fast du har all rätt i din utsago!

👍👍👍
 
  • Älska
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.