Håller på att renovera lite i ett sovrum hemma. Vi kommer byta till ett mindre fönster varpå vi kommer att behöva regla upp väggen lite. Väggen består idag av träpanel på utsidan, isolering, ångspärr och 13mm treetex på insidan. Bör jag efterlikna väggens uppbyggnad så långt som möjligt? Ska jag alltså försöka hitta likvärdiga material typ treetex eller masonit att ha inne i rummet eller går det bra att blanda material tro? Funderar på att klä väggen med fönstret med ett lager renoveringsgips alternativt vanlig gips, är detta klokt?
Har även tagit bort platsbyggda garderober och behöver regla upp ny innervägg här. Samma frågeställning här, bör jag efterlikna nuvarande väggar eller kan jag blanda material på denna vägg? Här vill jag helst ej sätta gips. På andra sidan denna vägg finns i dagsläget badrummet som så småningom kommer renoveras och då utökas till ytan pga de borttagna garderoberna i sovrummet. Hur bör denna vägg vara byggd?

Tack på förhand.
 
Att inte blanda material gör framtida arbete enklare, då vet man ju vad alla väggar består av och tillvägagångssättet blir lika i hela rummet.
 
Tomture61
Tretex har vell aldrig varit ett bra material !
Möjligtvis är det ljuddämpande , i övrigt brandfarligt, mjuk i ytan, drar åt sig fukt.
Funkar bra som anslagstavla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.