Finns det någon som har recept på hur man blandar egen linoljefärg (vit)?
 
Hittade själv hur man gör. Det står så här "De flesta recepten jag funnit i litteraturen tillgår på så sätt att man börjar med att blanda kokt linolja och pigment till en grötliknande konsistens. Därefter tillsätter kokt linolja och terpentin. Terpentinet ersätts av lacknafta i ett recept. I vissa andra tillsätts halvolja (50% kokt linolja + 50% terpentin) till färggröten. De recept som skiljer sig från detta förfarande är receptet från 1796 (se bilaga) där man river pigmentet för hand mot en rivsten, först i vatten torkar det sedan, och därefter i linolja som förtunnas med hwit vitrol. I många recept rekommenderas att man tillsätter sikativ för att färgen skall torka bättre"

Hittade detta på http://biphome.spray.se/skagen/fargtillverkning.html
 
Är det bara "kul grej" att göra egen färg eller ?

Jag har läst någonstans att det går åt så mycket dyrt pigment (zinkvitt, titanoxid ?) så att det inte är någon större vits ekonomiskt att göra egen färg (i.a.f inte vit) !

http://www.kulturfarg.se/

Av köpfärg "dyrare sort" så tycker jag att Wibo är betydligt trevligare än Kulturhantverkarnas färg.......

Linoljefärg gillas skarpt förövrigt, meddela gärna hur det gick med tillverkningen !

 
Haagbard skrev:
Är det bara "kul grej" att göra egen färg eller ?
Stämmer bra! Tänkte att det skulle vara intressant att själv tillverka enligt något gammalt beprövat recept. Blev dock avskräckt när jag såg att man måste blanda färgen i två timmar med borrmaskin :surprised: Stämmer det är det knappast troligt att jag gör detta inom den närmaste tiden...
 
Siamthai,

vad tror du man har frugans dyra matberedare till...?
 
KarlXII skrev:
vad tror du man har frugans dyra matberedare till...?
::)Fyndigt, att man inte har tänkt på de! ;D
 
Ja, varför inte? Brukar ju använda den när jag blandar husfix så då kan jag ju även använda den till färgen... ::)
 
Sånt där är manligt! :D
 
Jag har blandat egen linoljefärg för att det var kul och målat möbler. Inte 17 har jag rört i 2 timmar, och jag har inte sett något recept som säger att man ska. Men jag har inte försökt blanda flera liter på en gång, det kanske är besvärligare.

Boken Måla som förr av Lena Nessle innehåller bra beskrivningar.
Det finns många fler, prova på biblioteket.

Det blev bra färg till gammeldags möbler, men torkade långsamt.

/EB
 
Jag tyckte väl att två timmar lät lite mycket med borrmaskin :pHur länge skulle de då ha varit tvungna att röra när de gjorde det för hand ;)

Så här ser för resten receptet ut som krävde blandning i ca 2 timmar :-/

Linoljefärg: vit och röd. Recept från Rolf Hansen
Basfärg: 1kg zinkvitt
1kg kokt linolja
Brytningsfärg: 1del färgpigment
1del kokt linolja

Blanda 1kg kokt linolja med 1kg zinkvitt väl i ca: 2 timmar med borrmaskin. Brytningsfärgen blandas på samma sätt, en del pigment+1 del kokt linolja, även den blandas med maskin i 2 timmar.

För att få vita färger tillsätts 20% brytningsfärg av titandioxid. Till starka kulörer, som svart, brun eller röd kan den färdiga färgen behöva innehålla så mycket som 30% torrt färgpigment, endast 10% torrsubstans zinkvitt och absolut ingen titandioxid.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.