Ska gjuta en sula på berg till en stödmur, som jag senare ska placera husets kantbalk på.
Kan jag blanda cement med 0-32 bergkross eller måste man följa anvisningarna på säcken?
Tycker att det som det står på säcken, 0-8 grus och singel blir nästan samma sak som 0-18.
Kanske är helt fel ute.

Någon som vet?
 
Redigerat:
skillnaden är väl att 0-8 betonggrus har en jämn skiktkurva (stavfel?) vilket gör att det är en jämn fördelning av 0-8 millimeters sten. Kör man med 0-32 bergkross så är det lite si och så med fördelningen i hela registret. Jag vill minnas att min granne försökte gjuta med 0-8 stenmjöl istället för gjutgrus. Det funkade halvbra, men han provade med någon kemikalie från SIKA så fick betongen "rätt" egenskaper igen.
 
Antagligen får du alldeles för lite fint material med 0-32 bergkross.
Men det beror ju helt på vad det är för berg man har krossat, om lastaren tagit i toppen eller botten av högen osv.

Provblanda en skottkärra och se? Fukthalten mäter du ju enkelt med en liten våg och köksugnen.
Den slutgiltiga hållfastheten blir ju osäker, men det kanske inte är så noga?

0-32 betong blir dock ganska tungjobbad och styv även om du får rätt på siktkurvan.


Om du behöver många kubik betong så lönar det sig ganska fort att ringa och beställa en bil istället...
 
Jag har kört med både 0-8 plus 8-16 samt med 0-18 all-in-one för lite enklare gjutningar och det är skillnad på krossen och riktigt gjutgrus. Betongen blir homogenare med riktigt grus.

Till något så viktigt som en husgrund så skulle jag nog följa säckens råd
 
Har nu fått hem rätt grus och singel, finns kanske inga genvägar om man vill ha bästa resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.