Har kommit igång med en liten utbyggnad och tänkte beställa hem grus/sand och makadam. Jag skall gjuta platta, mura ett plan i leca och sen putsa in- och utsida.. Tänkte köra storsäck då de då kan lyfta det hyfsat i närheten av där jag skall jobba.

Frågan är vad jag skall ha. Finns Betonggrus(0-8mm), Putssand (0-3mm) och mursand (0-4mm). Tänkte nog ta en säck makadam (8-11mm) till betongen också.

Klarar jag mig med en sorts sand? Eller behöver jag olika för betong, mur och puts?

//L
 
B
är det mycke du ska gjuta?
 
Betong till gjutning beställer man färdig, kommer inte bilen i närheten så pumpar man betongen.

Protte
 
Det är en platta på 12 m2. Markförhållandena är lite trixiga så jag kommer också gjuta lite förstärkningar. Jag har tidigare gjutit med ränna, men trodde pump var dyrt som attan. Utbyggnaden ligger typ 15-20m från vägen bakom huset, så det funkar inte ned ränna denna gång.
 
B
satsa du på betongbil och pump. känns dyrt, men du sparar så mycke på din kropp.
satsa också på färdig bruk och puts.
 
om det är 12 m2 så blir det ca 3-4 m3, betongbilen har ofta ränna som räcker nio meter.

Annars låna in en bobcat/traktor med eller utan förare som bär det från betongbilen till formen.

Det blir billigare än att handblanda 60 satser betong i en liten blandare och sedan orka gjuta.
 
  • Gilla
sealcs
  • Laddar…
När jag gjöt nytt källargolv i somras beställde vi en mobil pump (släpvagn), där betongbilen tömde betongen med ränna ner i denna pump, som sedan pumpade betongen via hanterbart tunna slangar (7 cm grova kanske?) ca 20 m. Väldigt smidigt, och extrakostnaden för pumpvagnen var några tusenlappar.
 
Brukar använda en hallpump med 30m räckvidd. Kostar 3500+moms. I vissa lägen är det definitivt billigt...
 
3-4 m3?
10 cm platta på 12 m2 blir 1.2 m3. sen ska man ha lite till voter också men lite grovt 1.5-2 m3.
som jämförelse så räckte 3.5 med marginal till en 25m2 platta med 30 cm breda voter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.