Jag har i dagarna konstaterat att jag hatar, hatar, hatar äggoljetempera. Jag har i alla fall fått fullfölja mina två möbler som numera får vara shabbychic vare sig jag vill det eller inte (Vilket jag egentligen INTE vill, men nu är det som det är). Den ena möbeln är en skohylla så den kan jag rädda med en dyna ovanpå. Men den andra möbeln är det som ska bli vårt köksbord. Ett barbord för två. För att man inte ska lägga märke till skavankerna så mycket funderade jag på att dekorationsmåla det lite. Jag har en burk grön umbra linoljefärg och funderar på om det skulle gå att blanda den med äggoljetemperan? För att få färg till dekorationsmålningen? Eller kommer det att skära sig? Någon som har lite koll där?
 
Bara spekulation...men det borde ju inte skära sig eftersom äggoljetempera oxå består av olja och pigment fast dessutom ägg och vatten. Kan du inte prova litegrann först?

Egenskaperna blir nog annorlunda dock eftersom du förändrar proportionerna på färgen!
 
Jag får, som du säger, testa. Kom dock på att jag möjligen kan ha lite pigment också. Får leta efter det först.
 
Vad tror du att testa ett lager till med temperan när färgen är ännu torrare först? Jag blandade äggoljeemulsion med färdigbruten linoljefärg och det blev inte så bra, alls... :)
 
Jo - jag tror att jag tänker göra det. Om en vecka eller så. Din erfarenhet där låter ju inte så jättebra. Annars blir det nog lite extra pigment i äggoljetemperan och så några mönster som döljer skavankerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.