Hej!
Hus byggt 74, 1,5 plan utan källare
Jag har ett par frågor som gäller ventilation och förhöjd fukthalt på kallvind.
När jag köpte mitt hus för två år sedan var det lite blåsvamp på undertaksbrädorna, mest vid gavlarna på toppvinden (1,5 plans hus med sidovindar o en toppvind).

Den förre ägaren sade att det var så redan -85 då han köpte samt att de då tryckte dit masonitskivor med läkt för att skapa luftspalt mellan isolering och takbrädor i snedtaket.

Vad jag gjort hittills är att montera fuktstyrda fläktar i tvättstuga samt badrum, monterat tilluft i alla sovrum samt vardagsrum. (fanns ej innan) Luckan upp till vinden var utan tätningslist, det har jag också fixat. Kanske man skulle lägga lite isolering ovan takluckan med?

Räcker detta, eller tror ni jag måste montera en frånluftsfläkt som går kontinuerligt på övervåningen?
Någon granne med likadant hus har monterat "mögelstopper" i takstolsfacken just där isolering låg emot takbrädorna. han hade fått röta i taksponten, bara lokalt på södersidan. en annan har monterat dubbla 20 x 20 ventiler på gavlarna, kannske blir för mycket?
Det är f.ö. en väldigt fin ventilation vid takfoten, på sidovindarna finns inte tillstymmelse till påväxt, det är bara toppvinden det gäller. På gavlarna sitter 1st 20 x 20 ventil på varje sida. (toppvinden)

Med vänlig hälsning!
/Hjalle
 
Om jag vore dig skulle jag ta en sprit penna o rita runt det blå tonade fältet..

Avvakta o se om det ökar (om det ökar så gör det det på vintern)... DÅ skulle jag ev tänka mig att experimentera med att öka/minska ventilationen på vinden..

Dom åtgärder som du redan har vid tagit låter & känns tryggt..
 
Det låter som du har ganska bra koll på vinden. Tipset från Per-Erik är ju lysande. Då ser du ju precis hur det blir.

Och eftersom du nu har koll på vinden så undrar jag om du har koll på bostaden. För i stort sett alla problem med vinden härrör sig från bostaden. Ta bara vindsluckan till exempel. Utan tätningslist och isolering smiter mycket av fuktig värme upp den vägen. På många hus kan man dessutom se det på undersidan av råsponten, att det blir kondensproblem just där.

Vad ska du då göra får åtgärder?
Börja med att ordna med en frånluftsventilation på något sätt. Det räcker inte med fuktstyrda fläktar. Det skall finnas en kontinuerlig luftomsättning i huset. Man brukar räkna med 0,5 luftoms/tim. På så vis kan man styra så att man får ett undertryck på båda våningarna. I hus som ditt är det mycket vanligt att man har ett ganska stort undertryck på bottenvåningen och ett ganska stort övertryck på övervåningen. Men har du då en frånluftsfläkt med rätt flöde kan du styra genom att justera tilluftsflödet. Du kommer då att få undertryck i hela bostaden och i ock med det pyser inde fuktig inomhusluft ut till vinden och kondenserar.

Med för mycket ventilation på vinden får du en kall miljö där, och då ökar risken för kondens.

Hoppas du förstår resonemanget.

Tartan
 
Tack för svaren!
Ska se om jag får tid att installera en frånluftsfläkt, verkar ju vara bra..fast jag är lite orolig om elräkningen då....helst skulle man ju återvinna värmen ur frånluften..men då blir lösningen dyrare med...:(
Ska nog lägga lite isolering ovanpå vindsluckan. Det får nog räcka för i år.

En fråga, kan man dra ut frånluften i samma rör i taket där tvättstugans frånluft går ut? (eller badrummets) Så man slipper ta upp nya hål i taket. I så fall är det ju ganska enkelt att dra ut ett rör... Det lär ju vara bättre att ta luften i mitten av huset o inte vid en gavel..(om man kör ut luften genom väggen)

Tack för synpunkter

/Hjalmar

 
Det går bra att gå upp på samma ställe. Du tar ju tilluften via fönstren.
Angående elräkningen så är förhållandet ungefär så här: Det är vattenmolekylerna i luften som bär runt värmen. Ju bättre ventilation desto lägre luftfuktighet inne och alltså mindre mängd vatten som ska värmas. Detta går att räkna fram, men lite mycket att skriva ner alla formlerna. Det finns ett diagram som heter Mollieres diagram, och där kan man utläsa hur mycket vatten luften innehåller vid olika temperaturer och luftfuktighetsförhållanden. Sök på nätet så finns den säkert. Kan vara lite svår att läsa om man inte har hållit på bara. Har man ingen ventilation alls, blir det mycket fuktigt och innemiljön ohälsosam med mögelpåväxt som följd.

Alltså, lagom är bäst.

Tartan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.