Någon som vet vad dessa band betyder och har för funktion?

Tejp med texten "NATURSKYDD", gul och blå färg, hålls upp, höstlöv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avspärrning, lika som blåljus sätter upp i bland, ska inte överträdas. Någon har väl hittat någon konstig växt och anmält.
 
Det är sannolikt länsstyrelsen eller dess underentreprenörer som varit ute och markerat tänkt naturreservat, vore jag markägare som inte blivit informerad i förväg skulle jag se det som nedskräpning då banden är i plast.
 
Jag hade planterat ekar på min mark, informerade om detta när jag sålde granarna som började bli för gamla. Skogsbolaget som köpte och tog ner granarna märkte ut med liknande band för att inte råka skada ekarna under avverkning. Har du hittat banden på din eller någon annans mark?
 
Sitter de runt träd?
 
P Perplexus skrev:
Har du hittat banden på din eller någon annans mark?
Inte egen mark. Banden sitter längs en liten väg som gränsar till en fårhage. Banden följer sedan en stig in i en skogsdunge. Jag har inte följt den vidare.
 
Ekar är fridlysta till ett avstånd utanför längsta grenen med ( har jag för mig ) 6 meter, förbjudet att gräva i det området.
 
A AndersS skrev:
Sitter de runt träd?
Ibland, men de sitter oftast på grenar eller på nedslagna fyrkantiga käppar.
 
J jonaserik skrev:
Ekar är fridlysta till ett avstånd utanför längsta grenen med ( har jag för mig ) 6 meter, förbjudet att gräva i det området.
Ekar är inte fridlysta. Vissa äldre exemplar kan vara det, men inte arten som sådan.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Beror helt på i vilken kommun du bor i. Bara läsa dom lokala förskrifterna som finns på kommunkontoret.
 
Vi behöver nog inte gräva ner oss för mycket i ekarna, eller sex meter runt dem. Det var bara ett exempel på när markägaren eller någon på dennes uppdrag kan använda sådana band.

Men generellt hoppas jag att markägarna har rätt att bestämma över sina egna träd, vill någon annan ha dem stående kvar får de väl erbjuda ett pris för detta som accepteras. Risken är ju annars stor att sådana aldrig planteras eller, om de självsår sig, röjs bort i ett tidigt skede. Dock har jag tänkt att just mina ekar ska få stå där ca 900 år eller den tid de själva väljer.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ekar är fridlysta till ett avstånd utanför längsta grenen med ( har jag för mig ) 6 meter, förbjudet att gräva i det området.
Det får du allt visa källa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.