Jag har min tvättstuga i källaren målad med plast / oljefärg iaf den typen som inte andas. Härom månaden fick jag en vatten pöl i dikt an mot väggen som gjorde att färgen släppte från putsen på ett begränsat område. (bubblade) Vet dock inte om detta är den direkta anledningen men iaf, ledde bort allt vatten som skulle kunna komma åt husvägg. Nu ska jag iaf få huset ordentligt dränerat men behöver jag ta bort färgen i tvättstugan helt för att få det o torka upp ordentligt? Dvs resten av väggen, rummet jämte är målat med någon silikat färg eller slam färg och det ser hur bra ut som helst för ett hus från -46.

Nästa fråga är om det är krångligt att få tag på en bläster för att få bort all färg? Hur pissigt är det blästra mot andra förfaranden? Jag har redan testat "stål borste på vinkelslip" som bara brände fast färgen ännu hårdare.

Vet någon om det var standard att asfaltera / tjära väggarna på 40 talet, grävde ett hål utmed väggen för att leda in bergvärme rören till värmepumpen och då var det bara puts 1.5m ner från marknivå.
 
Jag hade nog försökt få bort färgen, men hur är ju frågan!
Blästra är ju en ide, men det blir ju skitigt, men det kanske är värt besväret, eftersom det troligtvis kommer att gå undan med en bläster... :)
Bläster hyr man från diverse uthyrningsfirmor.

Asfaltera/tjära väggar vet jag inget om på 40 talet, men om du nu grävde ett hål utmed väggen å det fanns bara puts, så kan du ju anta att det är så runt hela huset.....

Vårat hus är byggt 1957, å det är tjärat......å det 2-3ggr.... ;)
 
Nästa fråga är om det är krångligt att få tag på en bläster för att få bort all färg? Hur pissigt är det blästra mot andra förfaranden? Jag har redan testat "stål borste på vinkelslip" som bara brände fast färgen ännu hårdare.


Jo kom på en sak, det finns ett verktyg som heter "Perago", monteras på borrmaskin, som fungerar som en bläster, grannen använde 2st sådana till sitt betonggolv för att få bort kallasfalt, effektiv som tusan, men det tog lite tid, men han var nöjd ändå. ;)

























 
Hmm, det kanske kunde vara något att testa.. Jag har faktiskt hållt en sån i handen och funderat på om det kunde vara något bra, det får ta o bli en tur till Harald Nyborg igen..
Tack för tipset
 
Hej!

Vi hyrde en kille och hans blätringsaggregat (som var av den sorten som man släpar efter bilen) Han blästrade bort 1-2 cm tjära från vår grund på en dryg timme. Allt runtomkring blev svart men vi var jättenöjda med resultatet. Vet inte hur lång tid det hade tagit på något annat sätt.

IMG_3521.JPG

IMG_3523.JPG

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.