Jag har en större bandsåg med denna typen av bladstyrningar.
bandsåg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror de är utslitna men jag har inte träffat på de tidigare så jag vet ju inte hur de ska vara.
Tar man bort bladet så går "diskarna" att dra ut och in ca1-2 mm och det går att vicka på de litegrann. Är detta normalt eller tecken på slitage?
Har försökt hitta nya på nätet men de verkar vara ovanliga, eller så så söker jag inte på rätt benämning. Nån som vet om de kallas nåt speciellt och var man ev. kan få tag på nya?
 
Scheppach kör med de där, har de på min basato. f*cking useless if you ask me.

Lossar du på dem så går de att dra ut hela vägen, så det är inget fel, som du säkert vet justerar du dem genom att lossa låstmuttern och vrida på "vredet", då justerar du själva disken mot bandet.

Däremot ska det inte gå att vicka på dem, det gör i alla fall inte mina utan det är ganska fin passning där, de får ju inte kunna snedställa och orsaka byrålådseffekt med bandet, men det är nog väldigt liten risk skulle jag tro.

Själv har jag övervägt att helt byta ut mina mot något bättre och rejälare, för jag tycker det där systemet funkar riktigt dåligt, och hela konstruktionen sitter dåligt/glappigt på min.

Plano maskin säljer scheppachs grejer, skicka bilden till dem med info om vilken såg du har (vilken såg har du?) så kanske de kan hjälpa dig med reservdelar, om det behövs.
 
Mina går helt klart att vicka på och ibland körs ett skrikande som jag tror härrör från styrningarna. Har nog ett samband...
På min mindre bandsåg har jag lager som styrning och i jämförelse är de här diskarna inget som imponerar. Gott du säger det samma, trodde det bara var jag som inte fattat hur de funkar. Får kolla runt lite om det finns utbytes till nåt annat system, för jag antar att 6 diskar inte heller är gratis. Och alla 6 är ungerfär lika glappiga.
 
Iaf rätt typ, men de ser lite små ut. Passar på en 14" står det och min är betydligt större, men det kanske inte spelar så stor roll. Annars var inte priset så blodigt.
Googlade nu på beteckningen som jag fick se står på mina, GL456 bandsaw guides, och fick en del träffar i England. 25-32pund styck.... Opps
 
Vad lätt det blir om man bara luskar ut vad man ska söka på.:)
Bandsaw blade guides Euro-style heter det tydligen på utrikiska.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
JerreEssberg skrev:
Vad lätt det blir om man bara luskar ut vad man ska söka på.:)
Bandsaw blade guides Euro-style heter det tydligen på utrikiska.
Haha, ja på amerikanska ;)
 
Felder och Hammer har samma typ av bladstyrning. Kolla med dom.
 
krijo1 skrev:
Felder och Hammer har samma typ av bladstyrning. Kolla med dom.
De har väl samma typ som den han vill byta sig ifrån?

--- Mats ---
 
http://www.carterproducts.com/product_list.asp?cat_id=6 Dom har det mesta.

Har du plockat isär och gjort rent dom. Gör det först och smörj upp dom men tänk på att det ligger en liten kula längst in som lät kan försvinna. Om det fattas någon kula så är det inte hela värden. Men se då till att det sitter en kulla på den bakre styrningen efter som den oftare än sido styrningen snurrar med.

Pär
 
Mats Bengtsson skrev:
De har väl samma typ som den han vill byta sig ifrån?

--- Mats ---
Om jag läser rätt så pratar han både om att köpa nya alternativt byta till ett annat system därav mitt inlägg om vilka som använder likvärdiga och kanske kan ha nya att sälja, på vilket sätt tycker du att ditt inlägg hjälper ts?
 
Redigerat:
Tack för tipsen. Hittade en manual på Hammer 440 och den styrningen är väldigt lik den jag har på min.

I första läget var det la tänkt att renovera det jag har men om det är lika dyrt med 6 st diskar som ett helt nytt system så är ju byte intressant.
Ska först ta isär de jag har och se om de går att rengöra och smörja upp. Sedan kolla med Hammer om mått och pris på deras.
Men de där från Laguna såg inte alls dumma ut, får kollas upp lite mer.
 
krijo1 skrev:
...på vilket sätt tycker du att ditt inlägg hjälper ts?
Får nu öppet erkänna att jag själv är intresserad. Det kan tolkas som att jag själviskt läste tråden för att hjälpa mig själv, och då ville säkert förstå. Har en Hammer 440 och blev intresserad av råd om andra sorters kullagerstyrningar. Missade att ts även kunde tänka sig att inte byta til något bättre, då jag själv gära hade haft något annat framförallt på sidorna. Hoppas inte det är ett brott bortom all acceptans. :)

--- Mats ---
 
Så du tycker inte "diskstyrningarna" på Hammern funkar bra?
Hittat några inlägg på amerikanska forum som bytt de mot Lagunas keramiska. De har klagat på att diskstyrningarna, Euro-style, slits fort och därför bytt till Laguna.
Mina var sådana när jag fick sågen så jag vet inte om styrningarna nån gång är bytta, hur mycket den är använd eller hur hårt den körts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.