Jag håller på och bygger ett nytt staket på en stenmur och tänkte fästa stoplarna med bladdubb från Gunnebo

Det följer ju med en kil till dessa men behövs det något mer typ kemankare för att de ska sitta? Eller räcker det bara att slå ner dom i ett hål? Och vilken borr jag jag använda när dubben är Ø19mm?

bladdubb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Totte_S
Gissningsvis så borrar du ett 19 mm hål som är minst lika djupt som den runda delen, 100 mm, sätter i kilen i spåret på bulten, i längdriktningen, stoppar ner bulten i hålet och klappar till den med en slägga. Kilen kommer då pressa isär nederdelen på bulten och låsa mot stenen. Utan kemikalier.
Men jag gissar bara.
 
Det är ingen risk att det ska komma ner vatten och frysa om man inte "tätar" med något?
Och om man borrar mer än 100mm så kommer inte kilen att bottna i hålet vilket i sin tur gör att den inte kilas fast?
 
Redigerat:
Totte_S
Det kommer säkert ner vatten och fryser, men det lär inte spela någon roll, eftersom det inte kommer att röra sig om särskilt stora mängder. Du kan säkert kleta med lite tätning i efterhand, men den är konstruerad för att fästa av sig själv, annars kan du köra med bara kemankare och därtill anpassat fästelement. Är det inte ett elefantstaket du ska bygga så behöver du nog inte både och.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Korvgubbe
Exakt så som Totte_S säger, borra inte för djupt för då skiter det sig.
Något vatten behöver du inte oroa dig för, dubben sitter där den sitter sen.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Det går ju två bladdubbar till varje stolpe, min plan är att ta en liten bit av stolpen och skruva fast den med genomgående bult och mutter sedan märka ut vart hålen ska vara på stenen. Sen borra/rensa och klappa på med en slägga så båda dubbarna hamnar i samma höjd för att sedan byta ut träbiten mot den riktiga stolpen.

Tror ni att det kommer att funka bra?
 
Redigerat:
Köpte dubbarna igår och har mätt lite på dom, och iom. spåret är dom större än 19mm, de är lite ovala men som max 20,5mm. Skulle det då funka med en 20mm borr (jag har nämligen redan en sådan)? Eller ska jag gå upp till 21mm eller 22mm?

Kilen är 5mm på det bredaste stället.
 
S
kollade vad som skrivs om montering. funkar med 23mm då kilen är 5mm.
var noga med borrdjupet som sagt innan
 
S
SSSS skrev:
Vart kollade du det? Hittar inget på Gunnebos hemsida
[länk]
likvärdig produkt med samma diameter.
men du kan ju testa. gör ett hål i någon "träbit" tycker du spelet är för mycke så gå ner i diameter.
men tänk på att bladdubben kommer expandera
 
SBH skrev:
likvärdig produkt med samma diameter.
men du kan ju testa. gör ett hål i någon "träbit" tycker du spelet är för mycke så gå ner i diameter.
men tänk på att bladdubben kommer expandera
Ok, tack för hjälpen. Hittade ungefär samma info själv fast 23mm till Ø18 dubb.
Kanske inte är så kinkigt men vill ju inte få ett glapp så stolpen blir ranglig...

dubb.jpg
 
SSSS skrev:
Det går ju två bladdubbar till varje stolpe, min plan är att ta en liten bit av stolpen och skruva fast den med genomgående bult och mutter sedan märka ut vart hålen ska vara på stenen. Sen borra/rensa och klappa på med en slägga så båda dubbarna hamnar i samma höjd för att sedan byta ut träbiten mot den riktiga stolpen.

Tror ni att det kommer att funka bra?
Frågan är om detta kommer att funka? Kan nog bli svår att få hålen att linjera exakt så man får igenom en genomgående bult/gängstång. Stenblocken är ju inte så plana och det känns som att det variera lite på hur bladdubbarna kilas fast...

Funderat på om jag ska ta franska träskruv ist. Men då läser jag att vissa tycker att det är en skitskruv där det är lätt att dra av huvudet medan andra tycker att det är bra... Så vet inte riktigt hur jag ska göra....
 
S
om du fäst samma matrial som stolpen med dom två bladdubben. när du märker ut borde du få ett bra resultat.

borra det hålet som är högst upp först och sedan det lägre
 
Jag har satt tre stolpar till mitt staket nu, Har kört med Ø22mm borr men det är på gränsen till att hålen ska bli för stora. Finns en liten tendens till att de glappar i hålets överkant. Vilket inte är så konstigt då kilen låser i botten av hålet.

Provade även med en Ø20mm borr som jag hade hemma men då fick jag inte ens ner dubbarna i hålet. Så jag ska köpa en Ø21mm för resterande stolpar och hoppas på att det blir bra då.

Jag märkte även att det var sjukt svårt att få hålen i dubbarna att linjera, och att slå ner dom med en träkloss monterad funkade inte... Men har kört med Essves HEX träskruv istället och det blir bra (tror jag).
 
Redigerat:
Finns det inte Ø21mm hammarborr med SDS+? Hittar ingen varken i butik eller på nätet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.