Jag är intresserad av ett 50-talshus där jag ser på fogar mm. under putsen att stommen är byggd av "större sten" än tegel.

Jag har läst en del här på forumet om blåbetongsten som användes främst mellan 30- och 70-talet och
undrar nu om det finns goda chanser att stommen i ett 50-talshus istället kan vara av byggd med det mer "ofarliga" (när det gäller radon) materialet lättbetong, från t.ex. tillverkaren Siporex?

Rogman .
 
Det finns Blåbetong som är helt ofarlig, samtidigt finns det Blåbetong som avsöndrar väldigt mycket radon. Det hela beror på var ingredienserna kommer ifrån.
 
Det finns flera olika typer av "lättbetong" från den tiden, även kallad "blå lättbetong". Vårt hus är byggt -77 och är en blandning av lättbetong och blå-lättbetong (av någon orsak). Vi kollade radon halten i de blå och fick svar att det är en "lågstrålande" sort vi har.

Blåbetong kan orsaka radonhalter på upp till 1000 Bq/m[SUP]3[/SUP] enligt Strålskyddsinstitutet så det enda man kan göra är att mäta...
När vi gjorde en snabbmätning innan vi flyttade in hade vi en radonhalt på 800 Bq/m3 som mest. Huset hade mekanisk frånluft i badrum men förlitade sig på "självdrag" i övrigt utan tilluft annat än i källaren.
Jag lade till ett tilluftsdon (80mm) i varje rum (utom kök och badrum) eller fler om ytan översteg 25m2.

Efter en ny långtidsmätning nu i vintras har vi högsta radonvärde 120 Bq/m3. Man vädrar alltså ut det rätt enkelt...
Sen finns ju tapeter som skyddar också som är en billig åtgärd om man har någon vägg som är värre än de andra.

Risken med Radon är ju också smått överdriven tycker jag... Det är klart att om man röker eller har någon lungsjukdom så ska man ju undvika det, men ser man på Strålskyddsinstitutets egen risk kurva så är det inte stor skillnad mellan radon på under 200 och upp till 800...

Radonrisken.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan göra en gammamätning (en timme), korttidsmätning (några veckor), eller långtidsmätning (några månader, helst på vintern). Då du inte äger huset är ju gammamätningen mest realistisk, även om den bara indirekt mäter radonet (väggstrålningen) till skillnad från dosorna som mäter själva radonet i luften. Hör med säljaren om inte de kan bekosta en gammamätning, borde ingå för ett stenhus från 50-talet tycker jag.
 
Redigerat:
Kan nog vara en blandning av materiel. Ofta hade man sk plattväggar tex i källare. Då består ytterväggarna av betonghålsten och några innerväggar av lättbetong.

För radonets skull så spelar inte några enstaka väggar någon större roll. Om hela stommen är av radonhaltig sten kan det bli högre.

Gör en kortidsmätning på 10 dagar så får du ett resultat.

Gammamätning är inte värt att lägga pengar på eftersom du då ej ser om det är markradon också.
 
Stort tack för info och tips.

Då får det bli en mätning helt enkelt.

Rogman
 
Fast Gammamätning behöver inte kosta nåt. Jag pratade med miljökontoret i vår kommun och fick låna en gammamätare när jag skulle titta på ett lättbetonghus. Fick också en utförlig beskrivning över hur man skulle göra. Tog apparaten med på visningen. Ställde in apparaten utomhus så bara nåt enstaka "sprak" kunde höras. Gick sedan in i huset och då lät det betydligt mer men långt ifrån så mycket att man behövde byta skala på apparaten som vilket skulle indikera att det var hög strålning. Gick runt där som en Professor kalkyl och sprakade. Alla andra spekulanter försvann en efter en. Jag köpte huset och gjorde sedan en långtidsmätning vilket gav ett årsmedelvärde på 33 bq/m3. /LOB
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det är korrekt, men:

Det är ju bättre att mäta radonhalten direkt eftersom det är den man ska vara uppmärksam på.

Man ser heller inte markradonproblem med en gammamätning. Blåbetong kan vara ett problem men då är det som sagt ofta om hela stommen är av blåbetong. Nån enstaka vägg eller så ger oftast inga höga radonvärden.
 
Mätningen bör göras innan budgivningen startar. Eller så bör säljaren gå med på att bekosta eventuella radonåtgärder. Lite svårt att buda på ett hus utan att veta om man måste installera radonsug, tapetsera om, ta upp friskluftsventiler och installera mekanisk frånluft. Det kan ju handla om 100 000:- (men också betydligt mindre så klart). Ett tredje alternativ är att budgivningen avslutas, mätningen görs, köparen hoppar av och säljaren får börja om från början.
 
Tjena Rogman!
Bor i ett stenhus från 57-58 och jag har ingen blåbetong i mitt hus. I mina ritningar står det betonghålsten PL6 eller nåt sånt, det är vanlig lättbetong. Jag kan tänka mig att det huset är uppbyggt ungefär som mitt då det är i samma era som mitt. Jag har även radontestat mitt hus och jag hade 70 Bq(= i princip inget radon) på båda mina bostadsplan, jag har inte mätt i källaren då ingen sover där, dessutom är mitt hus beläget på mark som är uppbyggd av ganska hård lera så markradonet kommer inte upp lika lätt som på tex en grusås.

Jag kan inte så mycket om ämnet men det jag fått uppfattning om är att blåbetong "kan" finnas i ickebärande väggar i framförallt hus byggda på 70-talet. Tveksamt om man byggde bärande väggar av blåbetong då denna är väldigt porös av det lilla jag har sett i alla fall. Jag har uppfattningen att det är en "hysteri" i blåbetongskonstruktioner, jag har efter lite läsning på nätet och frågat folk jag känner i byggbranchen att det inte är så farligt som folk tror, det finns bland annat tapeter att smeta upp som minskar strålningen betydligt.
 
Det är ganska svårt att säga nått generellt vad som är vad, de hus jag sett som varit i ren blåbetong är oftast 50-tals hus, för att nyare hus bara vara vissa icke bärande väggar.
Men det står ju helt klart att mätningar måste göras, sånt där ligger ju även i fatet om man själv skulle vilja sälja huset någon gång i framtiden.

Jag har varit på 2 husvisningar där hela huset varit i blåbetong, det enda som inte var det var tegelfasaden, sen var alla innerväggar, hela bjälklaget, ytterväggar och tom trappor invändigt gjutna i ren blåbetong.
Dessa 2 hus hade dock enorma värden vid mätning.

Ska man vara med i budgivningen på ett misstänkt objekt så är det nog läge att reservera sig för att man vill göra en radonmätning, allternativt att säljaren beskostar detta innan budgivning, dock så brukar det ju vara sånn hets på budgivningarna att det inte hinns med innan denna ska börja.

Finns alltid ett gäng folk som försöker prata ner detta med radon, farligt eller inte, den dagen du själv vill sälja huset så kommer likväl problematiken påverka värdet på huset.

Helt klart ska man ju göra en mätning och se vad den säger, visar den på höga värden så får man ju ha med detta i sin kalkyl, dels vad det kan kosta att åtgärda, sen påverkar ju div ventilationsutrusning driftskostnaden på huset.
Därför bör man ju lägga bud där efter.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.