Hej
Mina föräldrar ha blåbetongshus o nu tog de ner en vägg för ett tag sedan. Kan vi åka dig nu utan fara med små barn? Är blpbrtongsdamm farligare än vanligt lättbetongsamm? De har torkat o städat bort allt men jag är en orolig själ
 
Ja det kan ni göra.

Vad skulle vara farligt, radon?

Det är som vilket damm som helst.
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT och 1 till
  • Laddar…
Det är inte eternitdamm eller asbets det är frågan om. Så det med att inte åka dit. Vem har skrämt upp er , det är mycken som skrivs eller sägs av en del för olika sakar och ska vara livsfarligt. Ni vill väl besöka föräldrarna och dom träffa barnbarnen, så ta allt som skrivs med en nypa salt och besök dom, det finns inget farligt i det.
 
Jag har själv rivit en blåbetongvägg i vår lägenhet och såg det snarare som något positivt, lite mindre material som genererar radon i min bostad helt enkelt.
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
E Ellinor HellquisT skrev:
Tänker att det är radioaktivt dammAtt det är farligare
I vilken av del av landet bor ni och när besöker ni dom. Soliga dagar med lek på utsidan, strålningen från solen är mycket större än vad ni anar. Ska inte vara sarkastig , men var inte i solen, det är farligt. Så tillbaka till er nu, damm , vad för damm , det är ju städat som görs normalt efter byggjobb, och inte mer än dom dammråttor som ligger i hörn och under soffan som brukar finnas.
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
Betongdamm lägger sig fort, så om det är städat så är det städat :) Det ligger liksom inte kvar och svävar i luften långt efteråt.

Att det heter (blå) lättbetong betyder inte att dammet är lättare, utan det handlar om att själva blocken är porösa som en tvättsvamp och lättare än lika stora block i kompakt betong.
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.