Hej!

Vi har nyss tagit över en släktgård från 1800-talet med källare tillbyggd under hela huset på 50-talet.
Börjat bli lite fundersamma på grunden i källaren, är det blåbetong? Hur får man säkert veta om det är blåbetong?
 
  • Del av en källargrund med misstänkt blåbetong, synligt grovkornigt material och sprickor vid anslutning till betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre källargrund med misstänkt blåbetong synlig nära fönsterkarm och murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonghålsten.
 
Det ser inte ut som blåbetong, stenarna är ju grå, men svårt att se på bild. Har sett en hel del blå betong i mina dagar och har det bland annat i mitt hus. För att veta kan du för det första mäta radon med sk. Spårfilmsdosa eller ta dit någon som kan mäta strålning. Blåbetong innehåller alunskiffer, dels strålar det mkt mer än vanlig betong och dels utsöndras radongas som sönderfaller. Googlar du så finns det mkt info
 
Prova borra i det, blåbetong och även ny lättbetong är ganska mjuka, så att borra går väldigt enkelt.
Man behöver inte ens använda slagborr funktion.

Sedan kan man ju ha radon problem utan blåbetong så är du orolig är det en mätning som gäller.
 
Jo, dom finporiga stenarna ser ut som blåbetong. Samma textur. Även om färgen brukar vara tydligare.
En annan sak. Vad är taket gjort av? Gips (hoppas jag) annars ta det lugnt med kapmaskinen.
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jo, dom finporiga stenarna ser ut som blåbetong. Samma textur. Även om färgen brukar vara tydligare.
En annan sak. Vad är taket gjort av? Gips (hoppas jag) annars ta det lugnt med kapmaskinen.
Ja jo det var just dom småporiga vi också tyckte såg ut som blåbetong..

Ja taket är också en annan fråga, lite olika i olika delar av källaren men nej inte gips tyvärr..
 
A Apelgården skrev:
.....Ja taket är också en annan fråga, lite olika i olika delar av källaren men nej inte gips tyvärr..
Kanterna och kapspåren i taket liknar att det är eternit.
I så fall, tänk på asbest.
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Påminner faktiskt lite om blåbetong, men jag är inte helt säker eftersom det där är mer gråaktigt. Till skillnad från t.ex. eternit (eller andra asbestprodukter) kan blåbetong vara farligt även om man inte bearbetar det. Ta ett radonprov, det är det bästa.
Förrästen, tänk på att det finns säkert flera andra giftiga saker i ditt hus redan (asbest, PCB mm) så var försiktig.
 
Bild 1 visar lättbetong (blåbetong), bild 2 visar betongsten. Båda var vanligt förekommande på 60-talet (när är ditt hus byggt?) jag tycker som sagt dina ser ut som betongsten. Prova om du kan dra in en skruv i stenen med skruvdragare. Det går inte i en betongsten men går i lättbetong. Du kan behöva köra på hög fart, då brukar den äta sig in.

Angående takskivorna så tycker jag inte dessa ser ut som eternit, men det kan vara. Som sagt, byggår?

Söndrig vägg med exponerad betong och ett rör, omgivet av grå betongsten och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1

Interiör bild som visar en vägg av betongsten med synlig trästomme och isoleringsmaterial i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2
 
J Johan456 skrev:
Bild 1 visar lättbetong (blåbetong), bild 2 visar betongsten. Båda var vanligt förekommande på 60-talet (när är ditt hus byggt?) jag tycker som sagt dina ser ut som betongsten. Prova om du kan dra in en skruv i stenen med skruvdragare. Det går inte i en betongsten men går i lättbetong. Du kan behöva köra på hög fart, då brukar den äta sig in.

Angående takskivorna så tycker jag inte dessa ser ut som eternit, men det kan vara. Som sagt, byggår?

[bild]
Bild 1

[bild]
Bild 2
J Johan456 skrev:
Bild 1 visar lättbetong (blåbetong), bild 2 visar betongsten. Båda var vanligt förekommande på 60-talet (när är ditt hus byggt?) jag tycker som sagt dina ser ut som betongsten. Prova om du kan dra in en skruv i stenen med skruvdragare. Det går inte i en betongsten men går i lättbetong. Du kan behöva köra på hög fart, då brukar den äta sig in.

Angående takskivorna så tycker jag inte dessa ser ut som eternit, men det kan vara. Som sagt, byggår?

[bild]
Bild 1

[bild]
Bild 2
Tack för tipsen, ska kolla med borr. Källaren byggdes 1956 så vi vet att det finns asbest i vissa delar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.