Hej,

i mitt nyköpta hus ser det ut att källarväggar är av blåbetong. Jag har inte radonmätt detta men om det skulle vara radon där, hjälper det att putsa väggarna? Ventilation ska jag bygga iaf, men då räcker det kanske med mindre.

Tack för tips!!
 
Ja och nej, om jag förstått det rätt. Att täcka väggen hindrar radonet att komma ut i rummet till viss del men är långt ifrån nån lösning, en väggbeklädnad på ena sidan kan också leda till att mer radon tar sig ut på andra sidan.
Vi har alla våra blåbetongväggar putsade men det är FTX som sanerar ut radonet ur huset så jag tvivlar på att puts påverkar dimensionen på ventilationen.
Börja med en radonmätning så Du får koll på vilka värden Du faktiskt har innan Du påbörjar någon form av åtgärd och ta också reda på varifrån radonet kommer? Du kan ha markradon även i ett blåbetonghus.
 
Tack för ditt svar!
Radon är ju en gas och behöver fria vägar för att ta sig någonstans. En väggbeklädnad som hindrar gasutväxling måste ju bromsa radonutströmningen avsevärt.
Strålskyddsinstitutet räknar med 500 årliga fall av lungcancer pga radon, därav 450 fall där offret är rökare. Som ikke-rökare drabbas 50 st om året. Visst är det hemskt men borde ju ställas i relation till alla andra risker t ex trafikdöd, död från stege, hemmapulardöd, mm.
Vad tycker ni?
 
Ha, ha, jag har uttryckt min åsikt om radon i flera trådar och fått en hel del skit för det. (just nu håller jag på med en liknande diskussion om asbest i en annan tråd förresten där farlighetsbedömningen är likartad och argumenten är desamma)

Jag är inte rädd för radon, skulle inte bo i ett blåbetonghus då. Men jag är ingen expert på området, däremot hyfsat skolad inom medicin/omvårdnad och anser att det är långt ifrån tydliggjort att radon är farligt på det viset som påstås. Det kan vara så men det kan också vara på andra sätt. Det är omöjligt att med 100% säkerhet fastställa att 50 ickerökare per år drabbas av lungcancer pga exponering för radon, detta eftersom det tar 15-35 år innan cancern uppträder och under den perioden kommer individen att påverkas av en mängd andra saker. När man ska spåra en människas historia bakåt under en så lång tid får man problem, även i longitudinella studier över lång tid är det problematiskt eftersom merparten av uppgifterna faktiskt härrör från individen själv som antingen intervjuas eller fyller i frågeformulär. Det finns ingen garanti att personer vare sig kommer ihåg rätt eller ens talar sanning i såna situationer. Det man gör är att man med matematiska formler räknar fram hur troligt det är att det resultat man fått i studien är "sanningen" och med de metoder man har tillgång till idag är det detta man har kommit fram till. Det är inga dumskallar som forskar så självklart finns det fog för att anse att radon är farligt, frågan är hur farligt och för vem? och under vilka förhållanden då? Och det finns ju ett antal frågor där vetenskapen har haft fel genom åren också, hur farlig var fågelinfluensan egentligen?? :)

Vi har Bq-värden där årsmedelvärdet ligger under 200 i hela huset och jag bedömer att när jag är klar med köket så att FTX:en jobbar optimalt kommer värdet under 100 även i den delen av övervåningen där det idag ligger på 240 Bq/m3.
Men det finns markradon i området där vi bor så här har många människor utsatts för betydligt högre doser av radon än vad vi gör som bor i ett radonsanerat hus.
Precis som Du skriver kan man inte skydda sej mot allt, statistiskt sett är det betydligt farligare för mej att åka bil till jobbet varje dag än att bo i ett blåbetonghus fast det är förstås en klen tröst den dan man ev. skulle få lungcancer.

MEN radon är förstås inte hälsosamt, det finns ett flertal studier som pekar på att det är farligt enl. forskarvärlden och myndigheter som Socialstyrelsen och Strålskyddsmyndigheten. Du får läsa det som finns och bilda dej en egen uppfattning, vill Du kan Du söka på mitt nick eller på "daviden" som är kunnig på området och även förmedlat länkar till studier. "humulus" är en annan kunnig på området så det nicket kan Du också söka på.
 
Tjena Tommy,

Tro vad man vill ang radon i huset. Ska själv flytta in iett hus med 540Bq/m3 i värde snart. Som vuxen ickerökare tror jag inte jag utsätter mig för någon större risk om jag inte tänkt på här i 40 år vilket jag inte har. Dock om man har småbarn så skulle jag vara med orolig då dessa är mer utsatta.

Men ang att putsa väggarna så skulle det funka rent teoretiskt om du lyckas få det 100% tätt vilket du aldrig kommer. Annars kommer radonet bara ta sig ut någon annanstans. Det finns ju t.om speciella tapeter som man kan tapetsera med. Dock kvarstår ju problemet här med att det måste bli 100% tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.