Hej!

Se bilden. Väggen i bakgrunden är ytterväggen men till höger syns en del av en ca 3 meter lång och ca 5 cm tjock innervägg i min källare som jag planerar att riva. Den är antagligen uppsatt under 1950-talet men inte säkert. Min fråga är hur jag vet om det är blåbetong? Väggen är murade plattor på höjden. Besiktningsmannen sa att den var så instabil att den kunde rasa väldigt enkelt så den är nog enkel att ta ner. Om det är blåbetong ska man ha något speciellt andningsskydd då?
 
  • DSC_0272.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Den verkar för ljus för att vara "blåbetong" men ett foto kan lura.
Är du välrakad räcker en sk "bh" P3 klassad. Har du skägg får du skaffa en mask med P3 filter.
 
Det är inte all blåbetong som innehåller radon. Radonhalten beror på från vilken bergstäckt/del av landet grundmaterialt kommer ifrån.

Saxat från SSM-site:
Alla byggnadsmaterial som är baserade på sten avger radon, normalt i små mängder. Blå lättbetong avger däremot mer radon än andra byggnadsmaterial. Blåbetong är ett alunskifferbaserat byggnadsmaterial som tillverkades mellan 1929 och 1975. Det förekom dock provtillverkning av blå lättbetong redan 1926, och kvarvarande lager kan ha använts så sent som 1980. Om blå lättbetong använts i både inner- och ytterväggar samt bjälklag, kan det orsaka radonhalter på upp till 1000 Bq/m3.
 
Håller med om att det inte ser ut som blåbetong.

Partikelfilter stoppar inte radongasen, däremot "radondöttrarna" som ofta fastnar i damm o så. Men, det kommer inte bildas mer radon för att du river det (det är ju ett radioaktivt sönderfall), och det är extremt begränsad exponering. Knappt högre än om du bara står under lika lång tid bredvid.

Munskydd är bra, ingen form av damm är nyttig att andas in. Men riskerna med blåbetong ligger i långvarig exponering.
 
Tack! Jag tror inte heller det är blåbetong men skönt att ni verkar hålla med mig :)
 
S
ser inte ut som blåbetong, om det är blåbetong så är det inte alls farligare att riva än annat byggmaterial
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.