Hej ! Vi har stor tomt vid sommarstugan , dock bestämt det mesta av blåbärsris

Jag skulle vilja anlägga en större gräsmatta , behöver absolut inte vara en golfgreen utan nånting trevligare att gå på än blåbärsris .

Räcker det att dumpa ut fyllnadsmassor och sedan matjord på , eller måste man gräva bort riset och detödet lagret först ?

Någon som har erfarenhet av detta och har något råd att dela med sig av uppskattas :)

Stugan är belägen mellan Umeå - Skellefteå. Lummig blåbärsrisbeklädd mark vid sommarstuga med träd och studsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från träveranda över en stor tomt täckt av blåbärsris med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.
Jag har samma funderingar. Hur löste du det?
 
blåbärsris är känsligt och konkurreras ut av gräs om du fyller med jord/fyll.

Dock är det nästan omöjligt att få tillbaks om man ångrar sig... Så planera din gräsmatta bra, blåbärsris är en trevlig marktäckare som jag själv håller på med att försöka locka tillbaka så jag slipper högt gräs och sly på ett område på min tomt.

/ATW
 
Okej , tack för tips !
Det är trevligt med blåbärsris men för tillfället består tomten av 90% blåbärsris och 10% gräsmattan .
Så tanken är att sätta gräsmatta på ca 120 m2 där det för tillfället är blåbärsris.
För en helt novis så är det en del frågetecken.
Men du menar att man skulle kunna tippa ut massa matjord på befintliga riset , jämna till och så gräset i det ?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.