Hej!

Efter att ha flyttat och insett att jag inte längre hade användning för takfläkten valde jag att demontera den och spara motorn. Jag plockade även bort en switch som styr vilket håll motorn går samt den switch som styr hastigheten. Självklart gjorde jag även generalfelet att inte utförligt dokumentera hur kablaget var draget innan jag gick lös med avbitaren.

Nu till mitt problem... jag har fyra kablar in i motorn (blå, svart, gul och grå) och jag har inte en aning hur dessa nu skall kopplas ihop med en vanlig stickpropp. Är detta något som den samlade kunskapen kan hjälpa till med? Jag bifogar en bild över kablaget där de relevanta är de fyra "små" kablarna i färgerna jag nämnde ovan. De tre flätade (blå, svart och vit) går bara tillbaka genom motorn och ut till sockerbiten på andra sidan.

/Jonas

Visa bilaga 64687
 
Den bifogade bilden funkar inte...
 
Det är NOG som så att blå är Nolla, och svart samt grå är tändtrådar för lampor respektive fläktmotor. Ska du sätta en stickpropp behöver du bygla den svarta och den gråa för att både kunna köra fläkten och tända lamporna.
Är den gula även grön? Isåfall är det jord.
Men ta inte detta för givet! Fixa en bild som fungerar.
 
Allt relaterat till lampor och övriga detaljer till fläkten är borttaget, det enda som egentligen är kvar är de fyra kablarna som går in i motorn (har försökt dela på höljet utan resultat då det sitter som berget).

Bild som förhoppningsvis fungerar: http://i48.tinypic.com/35mmowo.jpg
 
VIKTIGT: Börja med att ohm-mäta mellan varje ledare och chassiet/metallen på motorn, för att avgöra om någon är en skyddsjord med ovanlig färg!

Om du sparade switcharna för riktning och hastighet så kan du kanske se på färgerna där också?


Det här är ju annars ett klassiskt fel.

(Anekdot: värst är kanske när man får hjälp att göra dessa fel. För länge sen stod en trasig AC (av "USA-typ") skräpandes som jag tänkte spara fläktmotorn från. Nån tröttnade på att den skräpade, skruvade loss motorn, klippte sladdarna och kastade resten. Bara att kasta motorn... Anekdot 2: Jag sparade trumfläkten + hela kablaget + manöverpanelen från en torktumlare, nån annan tyckte att fläkten verkade bra men resten skräp och kastade kablaget inklusive motorkondensatorn. Utan att veta vad för värde kondingen ska ha så är det väl bara att kasta den motorn också...)
 
Ingen av ledarna är skyddsjord, däremot får jag utslag mellan svart och gul på 166 ohm samt mellan blå och grå på 192 ohm. Inga andra kombinationer ger utslag. Går det att utröna fas respektive nolla eller annan viktig information från detta? Fläktens jord satt dessutom i chassit tidigare och vad jag kan se finns ingen jord i själva motorn.


  • svart + gul = 166 ohm
  • blå + grå = 192 ohm

Edit: Tog en bild till på fläktmotorn i sin helhet. Kablarna från vänster med den grövre diametern är bara dragna genom axeln på motorn och är alltså lösa och ej förbundna med andra kablar. Jag kan med andra ord dra ut dessa ur axeln men har valt att inte göra det.

http://i49.tinypic.com/25fkqif.jpg
 
Redigerat:
Aha, jag lästa första inlägget slarvigt.
Satt en switch innan sockerbiten och en annan mellan trådändarna på bilden? Var det någon kondensator med?
Kablarna in i motorn är nog till olika lindningar för olika hastigheter.
 
Aha, men de tre andra ledarna som troligtvis går rakt genom motorn är kanske till lampan och/eller omkopplare med snören, eller?

Bilder på omkopplare & co?
 
Letade lite bland elektronikskrotet och hittade delarna: http://i48.tinypic.com/qxs8jd.jpg. Eventuellt lite värdefull information på kondensatorn.

Lite informationssökning visar att fläkten var av märket Cottex och hade effekten 35, 55 och 75W. Jag är enbart intresserad av att få ut 75W. Min logik säger mig att tre av kablarna kan flätas samman till en för att användas tillsammans med den fjärde, dock har jag inte en aning om vilka...

Liknande fläkt och kabeldragning (om inte samma) med start på 1:50. Tyvärr går det dock inte att se speciellt mycket matnyttigt då han mer eller mindre bara plockar ner den: http://www.ehow.com/video_4418505_disassemble-old-ceiling-fan.html
 
Klurigt.
Jag gissar att det börjar såhär:
Från sockerbiten går en nolla och två tändtrådar. En av tändtrådarna gick till lampan, den svarta troligen. Den andra tändtråden (vita) och nollan satt ihop med de båda blåa och vita tåtarna på brytaren överst i din bild. Den svarta och röda ut från brytare gick sedan till motorn, via hastighetsväljaren. Och där blir det lite klurigt...
Måste fundera mera.
Känns som att det saknas nån pryl till. Har du inte kvar någon kopplingsplint eller så?
Fanns det någon märkplåt på motorn?
 
Motorn har uppenbarligen två lindningar, en huvudlindning och en hjälplindning för rotationen. Strömbrytaren uppe i bilden ska då polvända hjälplindningen för att byta rotationsriktning.

Kondensatorn på bild ser ut att styra hastigheten enbart - osäker på om den också kan vara den som kopplas ihop med hjälplindningen, men den kanske är inbyggd i motorn.

Kan bli svårt att lista ut, ohmmätning av båda strömbrytarna och kondensatorn kan ge ledtrådar.
 
Vi kanske kan gissa att på sockerbiten på motorn så är det givetvis jord på den separata gulgröna, och sedan är det en nolla samt två faser in, där den ena är till belysning och den andra till fläkt (för att kopplas till kronbrytare).

En gissning då är att de ihoptvinnade blå-svart-vit som kommer ut på andra sidan motorn är inkommande ledare. Ohmmät gärna om så är fallet.

Jag håller med Bo om att ohmmätning av strömbrytarna, i alla lägen, kan ge ledtrådar.

Frågan är hur strömbrytarna fungerat - det är för många trådar på båda för att någon bara ska ha varit on/off för lampan.

Kan det ha varit fläkthastighet på en, och den andra både styrt lampa av/på och fläktriktning? Låter lite konstigt iofs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.