Mitt ex har efter en lång historia kopplat in tvättmaskinen igen.. dock funkar den inte längre, helt kolsvart.

Blå kabelnser feldragen ut och bruna verkar det ha smält runt. Han kommer förmodligen vilja ha ersättning för att tvättmaskinen är trasig, men jag antar att den är trasig på grund av att han kopplat fel och därmed försatt oss i livsfara.

Han hävdade att han hade kunskap om detta. Verkar ej så!

Vad anser ni?
 
  • Feldragen och potentiellt smält elektrisk installation med blå och bruna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder
 
  • Närbild på eluttagets interna ledningar och anslutningar med synliga blå och bruna kablar samt grön jordningsskena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar med blåa, bruna och gula/gröna sladdar fastsatta i en kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färg mässigt ser det helt rätt ut så vida den bruna inte går till den blå. Förmodligen han den bruna suttit lite löst och det har blivit varmt. Kunde gjorts bättre och snyggare. Ser inget som skulle förstört maskinen dock.
Sen ska ju trådarna neråt inte sitta löst utan vara en hel kabel.
 
fast det ser ju ut som den bruna släppt och nästan ligger emot bottenskruven på noll?

I övrigt så ser ju hela uttaget misshandlat ut så det bästa är nog att byta det helt. Det ser till och med ut som personen som varit där saknar rätt verktyg. Skruvarna ser ju helt misshandlade ut ..........Det bästa är nog att låta nån som kan nåt byta det där och se till att det är korrekt utfört vilket det inte är på långa vägar.
 
Ska inte den blå vara inkopplad på undersidan som de två övriga?
 
N
Lite svårt att se (utan glasögon) men sitter den bruna ledaren verkligen fastskruvad i plinten undertill? Alltså under den inkommande bruna fasledaren.
Mvh
Norra
 
Plinten med tillhörande skruvar ser ut att vara slut, bör bytas.
Ledare som går till tvättmaskin, är ju helt helt fel, det ska gå en kabel till tvättmaskin som dragavlastas under bygeln.
Fixar du inte detta bör/skall du låta någon elektriker/kunnig person ordna till installationen.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Den bruna sitter fast
i vad? Varje rad är ihopkopplade . Sitter det en blå uppe så ska blå sitta i samma rad osv osv.
 
Den nedre bruna ser ut att ha legat löst gått varm och smält in i plasten. Jag misstänker att den inte har kontakt. Den blå nollan är inte felkopplad.

Men den som kopplat detta bör inte koppla mer el.
 
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
Bryt säkringen till uttaget och ring en elektriker! Det där är gjort av en som INTE har tillräckliga kunskaper!
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017 och 1 till
  • Laddar…
Kontaktat elektriker och meddelat exet att han aldrig bör ge sig på att koppla el igen! (Och jag bör sluta lita på obehöriga som säger att de kan) Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.