För att knyta ann till GTS 10 tråden utan att helt kapa den lägger jag en ny tråd.

Jag funderar på blå GTS 10, men kan ev tänka mig budgetvarianten grön PTS 10. Då jag inte kan bosch varuutbud, vad skiljer rent generellt blå och gröna masker? Att det kan vara effekt och funktioner ser jag som givet, men för övigt, är det sämre lager och pressionen också? Eller kan det vara så att de bara har en något enklare maskin till lägra ”status” för att ta en del av lågprismarknaden?

http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&prod_id=9843&ccat_id=46853

Tompa
 
Hej,

Jag har använt några gröna (borrmaskin, excenterslipar, 7,2V skruvdragare) och blåa (mest vinkelslipar) verktyg. Jag har dock aldrig delat dem, och kan därför inte uttala mig om skillnad på kvaliten på invändiga komponenter.

Jag har märkt stor skillnad mellan olika maskiner som har varit i samma färg.

Exempelvis var den gröna 7,2V skruvdragaren en mycket fin maskin för sin tid, med bra drag och framförallt kontroll. Rejäla, välfungerande knappar (utom växelväljaren som kunde vara lite strulig, men när man hade flyttat den så stannade den i sitt läge), bra chuck.

Däremot var den gröna 500W borrmaskinen som var ganska många år yngre rejält mycket sämre. Rappliga knappar, speciellt slagborr/vanliga borrning knappen, som "flyttade sig själv" när man höll maskinen i vissa vinklar och släppte gasen. Dessutom hade den elektronisk varvtalsreglering i knappen, fast man kunde bara låsa hastigheten på max. Till skillnad från många andras upplevelser med grönna borrmaskiner så fungerade dock chucken på min maskin bra.

Så här blir betyget blandat för de gröna maskinerna.

Angående de blå så har jag enbart positivt saker att säga. Plasten har kännts bättre än på de gröna (kasnke inbillning?). Knappar rejälare och maskinen verkar har varit monterad med större precision. Sladdarna har också varit i bra kvalitet, till skillnad från de plastiga sladdarna till de gröna maskinerna.

Trots detta vill jag påstå att man kan komma mycket långt med de gröna maskinerna, som jag definitivt anser vara ett snäpp bättre än nutida B&D, och flera steg bättre än tex Bruksbo. Märk väl att jag bara har använt en handfull maskiner, jag kan ha haft speciell tur eller otur när jag har använt dem.

Angående hållbarheten så har varken någon blå eller grön maskin gått sönder för mig (jag är dock väldigt försiktig med mina verktyg), men visst känns det som om de blåa hade klarat mer stryk.

Att precisionen inte är lika hög, kraften lika stor, kontrollen lika bra hos de gröna maskinerna som de blå är min åsikt. Om de är värda de extrta kronorna, det beror nog helt på dig och dina preferenser.

//daniel
 
Då det blå sortimentet är det så kallade "proffssortimentet" så medför det att det är gort med tanken att klarar tuffare tag och hålla i evighet.

Exempelvis är de blå maskinerna mer anpassade för kontinuerlig annvändning (ergonomiska och avvibrerade i större utsträckning) De har även som Daniel påpekar gummisaldd och lite andra finesser som gör användandet enklare.

Skillnaden i övrigt mellan färgerna är t.ex. när det gäller batterimaskiner att de ackumulatorer som följer med blå maskiner har fler Ah vilket ger länge användningstid mellan laddningarna, som exempel kan man ta 12V skruvdragare där den blå har 2,0-2,6 Ah, den gröna har 1,6Ah och de flesta "noname" maskiner ligger under 1Ah

Den 3åriga garantin som följer med blå maskiner intygar ju även en hög kvalitet!

Som exempel akn jag även ta några av mina maskiner(blå bosch) som fått stå ut med flera års misshandel (ja jag är inte allt för snäll mot mina maskiner) och dessa går idag som om de var nya ur förpackningen, så kvalitet är det i dem! Regn, snö, slag, damm, fall i betonggolv är inga problem :)
 
Min gröna sticksåg fungerar fortfarande efter ca 10 år. Har inte haft några som helst problem med den. Den har även varit utlånad 1 år till en snickare.
 
Förutom den uppenbara skillnaden i långtidskvalitet, kan man reparera minsta lilla del i en blå maskin. Det finns reservdelar i många år efter att produkten är nerlagd. Alla delar ner till minsta skruv räknas som reservdelar.

Diskussionen har varit uppe förut, men de blåa är uteslutande byggda av Scintilla AG i Schweiz. Någon påståd att det var samma "taiwan-skräp" som de gröna, men jag har inte sett några belägg för det än.

För dig som vill serva eller reparera en blå maskin (jo det behövs ibland) och bor i Göteborgstrakten, rekommenderas Halex Maskinservice på Räntmästargatan. Bara den gigantiska testtavlan med stora vridspoleinstrument från sent femtiotal är värt besöket. För övrigt en gammal skolkompis som driver företaget.
 
Jag frågade i en butik varför mina tre skruvdragare inte drog i på det sättet som Ernst och Timell gjorde i TV. De tog då fram en blå bosch til mig och efter det är jag fast.
Den blåa boschen är värd varenda krona. Jag rekommenderar denna varmt det är min bästa maskin.
 
elof skrev:
Den 3åriga garantin som följer med blå maskiner intygar ju även en hög kvalitet!
Innebär det att du anser att Alpha Tools och Herkules från Bauhaus som har fem (5!) års garanti intygar en ännu högre kvalitet?
;)
 
:)
Nja, garantitiden säger nog inte allt även om det låter så....

Skulle personligen aldrig köpa nåt det stod "Herkules" på, snackar vi verktyg eller sexleksaker här ::) ;D
 
ByggaNytt skrev:
:)
verktyg eller sexleksaker här ::) ;D
Är det inte samma sak?
 
Johan Gunverth skrev:
Diskussionen har varit uppe förut, men de blåa är uteslutande byggda av Scintilla AG i Schweiz. Någon påståd att det var samma "taiwan-skräp" som de gröna, men jag har inte sett några belägg för det än.
Ja då skrev jag ju att jag sett "made in" Schweiz, U.S.A, Spain, China och Mexico, varför envisas du med att hävda motsatsen ?  ;)

Är ju inte svårare än att läsa på verktygen hos t.ex K-Rauta......

Vill väl inte kalla det "taiwan-skräp", men nog tycker jag att verktygen upplevs billigare nu för tiden jämfört med när dom bara var Schweiz-tillverkade.  :(
 
Många svar är det, och lite blandade åsikter. Att det givetvis är skillnad på blå och gröna går inte att bortse ifrån. Utan att veta så tror jag nog dock inte att ett märke som Bosch har ”råd” att släppa ut ”Taiwan skräp” i sitt namn. Däremot så låter det rimligt att det skiljer på uppenbara saker som lager – viket ger skillnad i livslängd och gångtimar samt tålighet mot omild hantering. När jag nu även tittat på jämförbar blå och gröna modeller så är de gröna klumpigare utformade och inte lika lättarbetade pga detta.

Dock så kan det för en hemmaanvändare där maskinerna inte går lika mycket som hos en hantverkare vara värt att ibland, på maskiner som inte används så ofta, köpa en grön istället för blå. Och det är lite så jag resonerar när jag är intresserad av PTS 10 istället för GTS 10. Denna såg kommer inte att gå allt för mycket hos mig, men när jag behöver den så förväntar jag mig dock ett resultat som motsvarar den dyrare GTS10. Mycket på denna såg hänger på parallellanslaget. Med tanke på detta så vågar jag dock inte köpa den gröna osedd, eller åtminstone inte utan referenser på hur den fungerar.

Tompa
 
Ja då skrev jag ju att jag sett "made in" Schweiz, U.S.A, Spain, China och Mexico, varför envisas du med att hävda motsatsen ?  ;)

Är ju inte svårare än att läsa på verktygen hos t.ex K-Rauta......

Vill väl inte kalla det "taiwan-skräp", men nog tycker jag att verktygen upplevs billigare nu för tiden jämfört med när dom bara var Schweiz-tillverkade.  :(
En sak är dock lustig: På min GCM 10SD står det "Made in Switzerland". På kompisens i Malmö, som jag rekommenderade samma maskin, hävdar han att det står "Made in Taiwan". Jag betalade 7.300:- inkl. moms med rejäl rabatt för min. Han betalade 5.500 på någon "verktygsvaruhus" i Lundatrakten (tror jag).

Hmmm? :-?
 
När du sa så så var jag tvungen att kolla mina blåisar, och döm om min förvåning när jag upptäckte att jag har halva världen liggandes i snickeriet :-?

GCM 10 S - Taiwan
GCM 12 SD - Switzerland
GTS 10 - Taiwan
GSR 12 - Switzerland
GSR 12 - Taiwan
GSR 14 VE2 - Switzerland
GFF 22 A - Germany
GWS 10-125 CE - Taiwan
GWS 24 - Germany
GRE 2-26 - Switzerland

PSR 14.4 VE-2 - Switzerland(!)

Sen några Switzerland till...

Märk att de två GSR 12: orna som är inköpta i samma butik med några månaders mellanrum är tillvekade i olika länder(!) blev riktigt förvånad, känner absolut ingen skillnad på dem.

Märk även att den enda gröna maskinen jag äger är tillverkad i schweiz! vilket jag absout betvivlade.

Trodde fram tills nyss att Blåa maskiner enbart tillverkades i schweiz, men oj så fel man kan ha...
 
Fast *var* något tillverkas har väl inget med kvaliten att göra även om det är enklast att generalisera så? Vissa länder är iofs mer kopplade till dålig kvalitet än andra...

Kvaliten bygger mer på hur man specar en tillverkning. Skall det vara bästa PE plast, ja då skall det vara det, Taiwan eller inte. I Schweiz kan man också bygga skräp om man säger att prylen inte får kosta mer än si och så. Skall en viss typ av maskin eller en viss typ av tolerans hållas så skall det.

Jag har Makitor från USA, UK, Kina, Japan och Mexico. Dom är alla gedigna.
 
.....ja jag kollade som hastigast idag på K-rauta, där var väl dom länder jag nämnde tidigare plus Germany och Malaysia.....lite kul att både China och PRC finns, undrar vad som är att föredra  ;D

Blåa tigersågen "made in U.S.A" tycker jag förövrigt känns diktigt B  :-?

Kollade för skojs skull några gröna oxå, sticksågar och skruvdragare var mest "made in Switzerland" (precis som dom blåa) men där fanns även PRC och Germany.

En jäkla mix i bägge fallen alltså, någon mer som upplever "di blåe" som billigare i utförandet nu jämfört med t.ex 10 år sedan ?

Tacka vet jag GST85PE love10.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.