Hittade detta i ett nybyggtvilla hus. En trappkoppling som styr två st taklampor. I den strömbrytaren närmast lampor har man valt att använda blå tråd från strömbrytaren upp till första lampan.
I den takdosan har man sedan skarvat vidare till nästa men då med brun tråd. Så där har man en blå fas och blå nolla i samma dosa, se bilderna.
Är detta under några omständigheter ok?
Sedan kan man diskutera längden på kopparn som sticker ut...

Elektrisk trappkoppling i takdosa med blå och brun tråd samt synlig koppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen strömbrytare med blå och brun tråd synlig i en nybyggd villa, blå tråd kopplad till första lampan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Rent formellt är det ok tror jag. Det finns egentligen bara en färg som är helig och det är gul/grön. Däremot är det otroligt dåligt hantverk.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Har de använt färdigdragen flexslang?
Nu vet jag inte hur resterande är draget men det var en tanke som slog mej just med färdigdragen flexslang...

Håller med tommib att det är dåligt hantverk!

Men det visar tydligt att ALDRIG lita på färger!

Synd om den ovane som får för sej att byte lamputtaget, då kan det lätt bli fel...
Tur att grön/gul är rätt i detta fall
 
Redigerat:
tommib
Jag tänkte också fördragen flexslang men tog bort det eftersom brytaren verkar ingå i en trappkoppling (och dessutom verkar det finnas flera apparater där) så det behövs ändå flera andra färger. Tittar man dessutom på bilden så är brun ansluten till en blindplint vilket talar för att det faktiskt finns mellantrådar som har någon annan färg. Då kan man misstänka istället att det handlade om att spara några kronor på FK eller att man hade slut på färger. Till detta säger jag då att det är ännu sämre hantverk.

Samtidigt så för bilden fram den poängen som HSP tar upp: LITA INTE PÅ FÄRGER! NÅGONSIN! INTE ENS GULGRÖN!
 
Det är därför jag bara använder två färger i alla anläggningar jag gör. För då måste man kolla vad som är vad.
 
Det där var ju inte snyggt.
Om man nu inte har eller vill ha några tändfärger så använd brun.
 
tommib
Precis, de kunde ju använt brun...

Eller rillad FK om man nu har slut på färger. Då får man dubbelt så många att jobba med.
 
Vet inte om det är färdigdragen slang eller inte. Förutom det som synes på bilderna så kommer det en grå och svart som är kopplad till den första strömbrytaren i trappkopplingen.
Att det är riktigt dåligt kan vi vara överens om men är det formellt fel och bör rättas till?
 
Reglerna säger att blå får användas som t.ex tändtråd förutsatt att förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns. Det där med möjligt har av experterna tolkats som att den blå ledaren i en kabel får användas till annat än nolla, men inte blå ledare i VP-rör, slang eller fördragen slang.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren och 2 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Det är därför jag bara använder två färger i alla anläggningar jag gör. För då måste man kolla vad som är vad.
En färg för mycket ;)

Vi bad grannen som är elektriker att hjälpa oss att kolla våra pissljumna element eftersom vi tyckt det verkade felkopplat. Varnade om att förra ägaren dragit elen själv.
Jaha, den snåljåpen, då är det väl bara svart kabel, sade han trött.
Oh nej, inte alls sade vi glatt!
Det är blå.
Hela övervåningen dragen med enbart blå kabel. Troligen hade han "fått med sig" en rulle hem från fabriken. Det löste sig med ett par kabellyssnare, numera blir elementen varma.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Tack Bo, glasklart som vanligt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.