Jag planerar bygga ett uterum längs långsidan av huset och väger på för och nackdelar med grunden. underlaget består är redan mackadam i förebyggande syfte efter förra årets dränering.

alternativ 1 isolerar med kantelement och cellplast i botten och på med betong. Golvvärme eller ej vet ja inte men man kan ju likväl lägga in det när man ändå håller på.

alternativ 2 gjuta plintar regla upp. isolera skruva på trätrall.

2 gör jag ju helt själv och det känns som det billigare alternativet. Jag skapar dock en krypgrund som kanske inte är helt önskvärd... Det blir även hanterbart om man nån gång i framtiden får problem med avloppet som ligger i mackadammen under uterummet samt om man i efterhand får får sig att dra nått genom uterummet .

Fördelen med att gjuta är ju att man slipper krypgrundsproblemet, i övrigt ser ja bara nackdelar...

Vad är att föredra? är det stor risk för problem med fukt om att regla upp på plint 10cm över mackadamnivå?
 
Platta är att föredra.
Nej, det är inte stor risk om man har koll på läget.
 
I och med att du har en makadamyta så har du ju redan gjort halva arbetet med att gjuta en platta. Så jag hade absolut valt det alternativet.

Eftersom jag alltid ska överarbeta saker och ting så hade jag självklart gjutit in golvvärme och el i plattan och använt ordentligt isolerat glas så att rummet kan användas året runt. Eller jag hade i alla fall räknat på kostnaden. Ett ordentligt isolerat uterum funkar bättre på sommaren (håller ute värme) och på vintern (håller rummet varmt). Eller åtminstånde förberett plattan så att det går att bygga på det sättet.
 
Eftersom jag alltid ska överarbeta saker och ting så hade jag självklart gjutit in golvvärme och el i plattan och använt ordentligt isolerat glas så att rummet kan användas året runt. Eller jag hade i alla fall räknat på kostnaden. Ett ordentligt isolerat uterum funkar bättre på sommaren (håller ute värme) och på vintern (håller rummet varmt). Eller åtminstånde förberett plattan så att det går att bygga på det sättet.
japp det är helt klart min tanke att gör det ordentlig. Men om vi väljer trägolv vilket det lutar åt så är ju ändå inte golvvärme så bra, platta känns ju oxå lite onödig i det fallet. om valet blir klinker så hade ju valet varit givet.

Kostnaden för plattan är oxå en aning högre. Jag har gjutit själv i källaren och kommer nog inte gör om det själv utan det får bli att anlita nån i så fall + pumpbil =>25k bara för gjutningen

Om man väljer att regla upp x cm över mackadamet vad är det då man ska tänka på för att inte få problem med fukt ? mackadam finns ju under så ja ser inte vad ja mer ska göra

påtal om priset så stickerdet iväg rejält när man ökar på isoleringsfaktorn. kikat på skånskabygg och att gå från vår-sommar-höst till vinter dubblar ju nästan priset. Kanske är värt att betala lite extra i uppvärmning när man väljer att använda det på vintern
 
Redigerat:
Om du ska använda det på vintern så bör du nog inte ha golvvärme utan snarare fläktkonvektor eller värmestrålare. Golvvärme gör ju att det tar något dygn att värma upp plattan medans värmestrålaren och fläktkonvektorn ger effekt direkt.

Det är ju också lite frågan vad det faktiskt är du vill ha. Ett helisolerat glasat rum är ju knappt ett uterum längre. Jag har också funderat på det där men nöjt mig med en altan än så länge.
 
jag har ett uterum i stugan. Det är 16mm kanalplast och "sommardörrar". Uterummet står på plint golvet består av , asfaboard-100mmcellplast - vindpapp i golvregelverket och altantrall på d. .... Vi sitter vår sommar höst. Inga problem med 2kW infravärmare kalla (8-10grader ute) dagar. Till huset tänker ja ju att jag vill ha snäppet bättre och vill ju kunna använda det året runt. Kalla det utbyggnad eller uterum:) Det behöver ju dock inte vara uppvärmt på veckodagarna men det är ju gött att kunna fläska på lite på helgerna tex. Ska man ha klinker så blir det ju så jäkla kallt utan golvvärme men då kanske det är bättre att lägga nån komfort elvärme på "ytan" som tar udden av kylan och sedan en fläktkonvektor för snabb värme
 
Som ja skrev tidigare så har jag avloppet under uterummet. Skulle det bli något strul med det i framtiden är det ju betydligt enklare att ge sig på ett uppreglat trägolv en en armerad gjuten isolerad platta med golvvärme....
 
Mikael_L
Hur högt över marknivå ska du ha färdigt golv?

Ska golvnivån ligga nära markytan är betongplatta verkligen att föredra. Men är det en hygglig bit över marknivå tycker jag krypgrundsalternativet känns vettigast.
 
golvet man går på kommer ligga (30)-40cm över mackadammet så det blir ju ingen inspekterbar krypgrund precis...
 
Man kan ju mura upp en krypgrund av leca och regla upp ett golv på det, och vill man senare ha ett "innerum" kan man fylla med cellplast och gjuta en riktig platta med krypgrunden som kant. Man kan göra det inspekterbart via en golvlucka eller via några inspektionshål där man kan skicka in en kamera.

Man kan till och med vara så finurlig att man lägger in några lampor där inne så att det en enkelt att besiktiga.
 
Av ren nyfikenhet, vad menar du med krypgrundsproblemet? Har man problem med markfukt så har man det oberoende om man har en krypgrund eller platta. Fukten försvinner ju inte för att man gömmer den under plattan, annat än att det kanske känns psykologiskt bättre om man slipper se problemet.
 
nja om man gjuter platta på mark så har man ju ingen luft med olika luftfuktighet och temperaturvariationer i kontakt med ett bjälklag så det är väll viss skillnad ändå. Det anses väll generellt sett vara en riskkonstruktion med krypgrund??

Tror inte det är några problem med fukt under en eventuell platta. Jag har fyllt med 0.5-2meter mackadam! 2meter beror på att jag grävde ner till berget och dränera källaren(vars mur står på berg) förra året och fyllde då igen med mackadam.

En annan sak som stör mig lite gällande platta.... Jag anlitade en "kunnig" plattgjutare för ett par år sedan som gjöt ny platta i kök och hall. Det såg bra ut ända tills det va dax för golvläggning...då upptäckte vi att det va ganska ojämt och vips gick 10 000kr åt till flytspackel oxå... SÅ platta är väll kanske det bästa i en ideal värld men tror ju att det kan sticka iväg endel i pris ändå
 
Mantrat att krypgrund skulle vara en riskkonstruktion är nog unikt för Sverige.
En krypgrund är mera hanterbar eftersom man där arbetar med mediet luft vilket är lättare att kontrollera än betong. En platta är i praktiken samma som att man skulle fylla krypgrunden med betong.
 
ok... men om jag har en platta som får lite fukt i sig då och då från marken via cellplast (hur det nu ska gå till) va gör det?
Om ja däremot har trä som cykliskt får kondens pga temperaturväxlingar i luften runt träkonstuktionen så låter det i mina öron som att det kan ställa till värre problem!?!? Det kanske är överdrivet va vet ja...
 
Plattan tål nog fukten, problemet är snarare att fukten vandrar upp i det som ligger ovanpå plattan. En krypgrund går ju snabbt och smärtfritt att torka upp, en fuktig platta tar längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.