Har läst en del o hittat många olika åsikter, men inte så många med egen erfarenhet.
Hur funkar en automower eller konkurent till denna på en gräsmatta där det ganska ofta lägger sig grenar i olika storlekar?
Jobbar så att både frun och jag är borta från huset över en vecka då o då.

Klarar en klippare att navigera runt större grenar och klippa sönder de små, eller fastnar de där o blir stående hjälplösa tills batteriet är slut?
 
Hur är det med de lite billigare modellerna från Wiper? en Wiper one för runt 36000 känns lite väl häftigt för ca 1200kvm.
 
6
johan_paz skrev:
Hur är det med de lite billigare modellerna från Wiper? en Wiper one för runt 36000 känns lite väl häftigt för ca 1200kvm.
Jag hade Wiper Blitz förra året som är deras billigaste och den klarade också björkgrenarna utan problem. Alla deras modeller har de stora fyrarmade knivarna.
 
Smågrenar från björk är inget problem med mina Husqvarna 230, fast jag plockar ändå undan dem när jag går runt på gräsmattan. Värre med tallkottar men det verkar inte påverka klipparen negativt utan ger mest en "bumpy ride".

Däremot släpper eken ifrån sig rätt mycket lite grövre grenar, där försöker jag hålla efter bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.