Vi håller på och planerar vår trädgård. har precis kört ut stora mängder fyllmassor (=schaktmassor) och jämnat ut tomten. Vi har ett par vackra björkar som vi ska bevara. Jag har hört att man skall undvika att täcka björkarnas nedre del med material, finns risk att dom i så fall kan dö. Är det någon som vet något om detta??? ;)
 
japp kan dö om du fyllar på mycket med en gång......lämna en grop runt trädet o fyll några dm ett par ggr /år så brukar det gå bra
 
Det kan även funka om du lägger upp ett gäng med sten runt stammen, eftersom "gropar" har en tendens att fyllas igen vid regn etc. Var väldigt försiktig med uppfyllnad med jorden sedan. Mycket lite i taget. Tänk också på att björkar dricker mycket vatten. Om det är gamla träd går dock rötterna så djupt att det inte bör påverka nyplanteringarna. Det hedrar dig att du bevarar de gamla vackra trädet och inte ser det som ved...
 
Basten skrev:
Vi håller på och planerar vår trädgård. har precis kört ut stora mängder fyllmassor (=schaktmassor) och jämnat ut tomten. Vi har ett par vackra björkar som vi ska bevara. Jag har hört att man skall undvika att täcka björkarnas nedre del med material, finns risk att dom i så fall kan dö. Är det någon som vet något om detta??? ;)
Tänk på att björkrötter är det sista Du vill ha i en trädgård som skall bli en trädgård då björkens rötter insinuerar sig överallt och stjäl vatten och näring för andra växter. De kan dessutom vara totalt svarta och ihåliga och ändå se friska ut så tänk på det hur de står i förhållande till huset.....

Ett par dec kan Du höja utan problems för björkarna....Du kan ju göra en snygg stensatt ring runt dem och ha fikahörna elelr kaffegrotta som det hette förr.
 
Har du redan vackra, friska björkar som du vill behålla är det helt ok (bara de inte står alltför nära huset). Du lär inte få någon vacker gräsmatta i närheten och det kan bli svårt att planera en trädgård för den som är väldigt trädgårdsintresserad. Björk kräver extremt mycket vatten och tar i princip all näring & kraft ur marken. Samtidigt behöver det inte vara fel om man istället satsar på trädgården som naturmark.

Generellt sett råder jag ingen till att plantera björk ... men finns de redan är det en utmaning! Uppvuxna träd är definitivt värdefulla och estethöjande. Kul att ni vill bevara dem!
 
Behåll dem, behåll dem, behåll dem.

Om de stått ett bra tag finns stor chans att rötterna letat sig nedåt (vill ju som sagt ha vatten och letar sig ofta långt ner) och inte nämnvärt påverkar planteringar runt om.

Vi har ett flertal björkar på vår tomt (som i och för sig är hyfsat stor). I närheten av ett par av dem har vi både perennrabatter och busk/träd rabatter och det fungerar jättebra!

 
Tyvärr inte så bra och fina rabatter om man hade tagit bort björkarna.....en granne på andra sidan tog ner sin efetr mycket påtryckningar, en jättefin björk som var IHÅLIG inuti, vi rös när vi insåg hur det kunde ha gått vid en storm! Andra grannens rabatter levde sedan upp på ett helt otroligt sätt......jag lovar skillnaden blir enorm när björkarna är väck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.