Jag funderade på om jag skulle lägga denna tråd i detta forum eller juridik men då jag inte egentligen är ute efter nån juridisk dispyt så lägger jag det här. Nån moderator får flytta den vid behov...

Det jag undrar över är hur ni hanterat följande situation... Grannen har bott i området 3 år, själv har jag bott 2 år. På hans tomt står en gigantisk björk. I tomtgräns står ett stängsel. Björken tränger mot stängslet som så småningom lär gå sönder av det och dessutom går vissa grenar in runt 7-8 meter över min tomt. Tror hans hus står så nära tomtgränsen som det går så björken står bara några meter från hans hus också. Jag har försökt diskutera att ta bort björken men då säger han att dom är rädda för vatten i torpargrunden om det tas bort. Jag vet inte, personligen tycker jag det resonemanget är lite konstigt. Om han sagt, vi är rädda för vatten i grunden men ska dränera om för att fixa det inom 1-3 år eller nåt och sen kan trädet tas bort så hade jag sett det som normalt men att bara säga att trädet måste vara kvar och inget mer tycker jag är lite dåligt. Visst kan jag låta ta bort grenarna som går in på min tomt men jag har ingen lust att få ett trasigt staket och få in trädet på min tomt. Grannen är trevlig i övrigt så jag är inte ute efter något grannbråk. Visst trädet stod där från början men vattenproblemet fanns säkerligen då han flyttade in så då bör man ju ha i beräkningarna att problemet kanske borde åtgärdas på seriösare vis än att räkna med ett träd. Hur hade ni hanterat det hela?
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.