Hej! Vill bara ha lite åsikter om ett träd. Dels vad som kan vara en gammal frost eller blixt spricka som löper längst nere ifrån och en bra bit upp i trädet. Dels vad som ser ut att vara en nyare spricka som börjar längre upp i trädet, all synligt på bilden. Vad tror ni om riskerna med att ha detta kvar? Kanske svårt att svara på utifrån bilden men finns säkert några med lite erfarenhet här
Höga träd med gröna blad och en vit björkstam mot en grå himmel, gatlykta till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som ren lekman så skulle jag säga att det ser ju inte så bra ut, men samtidigt så verkar det som trädets lövverk frodas. Så min slutsats blir att så länge trädet har ett fullgott lövverk, så är det ett tecken på att det inte råder något problem. Men börjar lövverket glesa ut, då är det nog dags att ta ner trädet.
Men jag kan ha hur fel som helst :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Björkar är inte lätta att bedöma status på. De kan vara murkna fast de ser friska ut.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Björk har en tendens att drabbas av lokal röta i stammen, dvs. den är inte särskilt skadetålig, vilket i sin tur kan leda till att stammen knäcks vid kraftig vind trots att trädet vid en första anblick kan se hyfsat fräscht ut. Den räknas inte heller till de särskilt värdefulla ädellövträden, även om ett enskilt exemplar naturligtvis kan ha sin prakt. Så jag skulle säga att man kan fundera på om man inte borde ta ner det vid lämpligt tillfälle.
 
D
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Hej! Vill bara ha lite åsikter om ett träd. Dels vad som kan vara en gammal frost eller blixt spricka som löper längst nere ifrån och en bra bit upp i trädet. Dels vad som ser ut att vara en nyare spricka som börjar längre upp i trädet, all synligt på bilden. Vad tror ni om riskerna med att ha detta kvar? Kanske svårt att svara på utifrån bilden men finns säkert några med lite erfarenhet här
[bild]
Det enkla svaret är att nära hus vill man aldrig ha björkar som uppnått mogen ålder.
 
Magnus E K
Om trädet var där före huset är det mer logiskt att flytta eller riva huset. (Jag odlar björk, ek, ask, rönn, lönn och tall på min normala villatomt.)
 
Vill man kratta bort alla de löven på hösten?
 
Tack för all input! Denna Björk står ca 5 m från en stor Villa (som inte är min) men den når även mitt hus om det vill sig illa.
 
Men tänka sig...ytterligare en "jag vill fälla grannens träd"-tråd.

Har du pratat med grannen på vars mark björken står? Vad säger hen?
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men tänka sig...ytterligare en "jag vill fälla grannens träd"-tråd.

Har du pratat med grannen på vars mark björken står? Vad säger hen?
Jodå - jag pratar med mina grannar - och han ser också risken, var han som själv tog upp det men tycker samtidigt det är för dyrt att ta ner trädet. Står bredvid en väg och gångväg också så inte bara att fälla - behövs nog kranbil eller arborist. Jag ville bara ha lite hjälp här att förstå hur stor risken kan vara.
 
Lutar det inte åt fel håll och det finns en fri fällriktning så behöver man inte krångla till det.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lutar det inte åt fel håll och det finns en fri fällriktning så behöver man inte krångla till det.
Lutar mot huset tyvärr
 
Då lär grannen behöva ta in ett proffs, ja. Det kan vara värt pengen för att slippa bekymret. Står björken i den förhärskande vindriktningen till något hus?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då lär grannen behöva ta in ett proffs, ja. Det kan vara värt pengen för att slippa bekymret. Står björken i den förhärskande vindriktningen till något hus?
Trädet står söder om huset och vinden brukar ligga på därifrån rätt ofta.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om trädet var där före huset är det mer logiskt att flytta eller riva huset. (Jag odlar björk, ek, ask, rönn, lönn och tall på min normala villatomt.)
Fälla björk 5-10 kkr och en dags projekt
Flytta två hus 5-10 mkr och flera års projekt

Jag vet vad som känns mest logiskt ;)

/Krille
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.