Hej!
Jag tänker bygga en altan med bjälklager och bärlina i samma nivå (p g a låg höjd). Bjälkarna tänker jag fästa in i bärlinorna med balkskor eller vinkelbeslag där vinklarna är räta.

Frågan är hur gör man enklast där vinklarna inte är räta - jag får två partier där bjälkarna måste möta bärlinorna i 45 graders vinkel? Finns det beslag att köpa som passar sådana kopplingar eller kan man spika på något klurigt sätt?

 
  • Altan_skiss.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skråspika med fyrtumsspik fungerar bra. Såga regeln som skall fästas vid bärlinan i rätt vinkel först. I teorin 45 grader, men det vet man inte om det stämmer när grejorna kommer på plats.
 
Håller med, skråspika. Man kan också köpa hålplattor och bocka dom i vinkel i ett skruvstäd.
/CC
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
Vi håller på med en liknande konstruktion. Vi kör både och - spik och spikplåt bockade till rätt vinkel. För att göra det lite mera sportsligt så valde vi ena vinkeln till 40 grader och den andra till 50 grader. Orsaken var att vi vill undvika att skarva trallbrädorna.
Det knixiga var att få till en tillräckligt stabil förstärkning i "det spetsiga hörnet" - man kommer liksom inte åt med skruvdragaren där... Vi valde att klämma in en stump byggtimmer och dra i ett gäng franska där.

Här är en länk till en blogg vi försöker hålla uppdaterad:
http://altanbygge.blogsome.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.