Hej

Jag blir inte klok på hur jag bygger bjälklaget till mitt uterum (vår/höst) på bästa sätt.
Bjälklaget kommer vara isolerat, och under kommer jag ha ett förråd.

Jag kommer vilja lägga bjälklaget ovanpå lecamuren.
Jag vill ogärna ha tryckat virke då rummet förväntas bli tätt, rätta mig om jag gör fel.

Jag tänker mig Leca + Asfaltspapp + 195 reglar + 22mm golvspån + stolpar/partier mm. längs kanterna
195 reglar + 22mm golvspån + enkelt laminat inuti.
Tänker jag rätt? (Se detaljritning, på stora ritningen har jag ritat bjälklaget helt fel)

Jag tänker mig också att bjälklaget sticker ut cirka 45mm utanför muren av visuella anledningar, då huset i övrigt gör på detta vis, smart?

På huset har jag antingen plåt eller överhäng ovanför alla horisontella brädor, men på uterumsritningarna jag fått ser det ut som att de ska ligga längsmed ytterkant på bjälklaget under, finns det risk för fukt?

Tacksam för alla svar och reflektioner.
Johan


mur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sten.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
pixial skrev:
Jag tänker mig också att bjälklaget sticker ut cirka 45mm utanför muren av visuella anledningar, då huset i övrigt gör på detta vis, smart?
Nja smart verkar det ju inte ... ;)

Men vill du ha det visuella intrycket så ska du ev försöka få till det.

Tänk på hur träet ska skyddas mot framförallt fukt, men även solljus.

Linolja, färg, plåtbeslag, tjära osv osv, el kombinationer av dessa. En del lösningar kommer kräva tätare underhåll.

Måla med grundolja och sen färg och skydda mot vatten med plåtbleck ger en relativt OK lösning som endast kräver ommålning med tiotalet års mellanrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.