Skulle behöva lite tankehjälp.

Har en gammal loge som man isolerat och gjort mellanbjälklag på men detta är vad jag tror inte dugligt till att bygga ovanvåning på?

På bild 1 har jag ritat in bjälklag ovanpå isoleringen men bjälkarna ligger givetvis under isoleringen.

Man har lagt 45x220 cc120 spännvidden är 5300mm dels på takstolens ben enligt bild 2 (Obs detta är inte min loge bara en illustration, dimensionerna på mina takstolar är grövre) och dels mellan varje "takstol" på en tvärslå som ligger mellan takstolarna. Eftersom vägg m.m. är gipsad är det svårt att se exakt hur detta är gjort. Väggen är ju uppbyggd i vinkel se bild 3. jag antar detta påverkar hur mkt man kan lasta på väggen?

1. Min tanke är att ta bort isolering på vinden och lägga kompletterande 45x220 så det blir cc60.
Sedan tänker jag enligt bild 3 göra en bärlina ca 70 cm från brytningsvinkel tak/snedtak dubbla 45x220 med 95x95 stolpar under. Både på höger och vänster sidan av rummet på bottenvåning. Då blir spännvid för 45x220 på mellanbjälklag ca 4m.

2. Hade det varit bättre att bara ha en bärlina på mitten av rummet?

Illustration av ett vindutrymme med inritade bjälklag ovanpå isolering och takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av loge med synliga takstolar, markerat bjälklag och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör med röda markeringar som illustrerar planerad bjälklagsposition i ett hemrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte rita en måttsatt sektion istället? Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. 5,3 meter är för lång spännvidd för 45x220 c/c 600, om du skall ha en normal verksamhet ovanpå.
 
Hej kan försöka skissa sen. Jo 5,3m är för långt därför är frågan om en bärlina på mitten eller en bärlina på respektive höger och vänster sida då jag är tveksam till hur upplaget på sidorna är konstruerade som det ser ut idag.
 
J justusandersson skrev:
Kan du inte rita en måttsatt sektion istället? Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. 5,3 meter är för lång spännvidd för 45x220 c/c 600, om du skall ha en normal verksamhet ovanpå.
Hjälper denna dig nåt?
Två handritade skisser av en byggkonstruktion med måttangivelser och textnoteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nån som kan ha nån idé om min idé på nedersta bilden med att montera bärlinor och stolpar för att kunna bygga ovanvåning på det befintliga bjälklaget som idag bara är gjort för innertak?
 
Jag tror att det bästa sättet är att göra som du antytt på sista bilden. En fristående konstruktion med hjälp av stolpar, bärlinor och tvärgående bjälkar.
 
J justusandersson skrev:
Jag tror att det bästa sättet är att göra som du antytt på sista bilden. En fristående konstruktion med hjälp av stolpar, bärlinor och tvärgående bjälkar.
Ok jag funderar på bärlinorna på undervåningen.

Inntertak är där gipsat på gles.
Kan jag låta bärlinan gå under befintlig gips längsmed glespanelen. Och va noga med att bärlinan går under en glespanel i hela sin längd?

Underifrån sett stöttar alltså bärlinan gips-gles-bjälklag.

Måste varje bjälke skruvas genom gles och gips uppifrån vinden i bärlinan eller kan bärlinan va mer eller mindre ”lös”?
 
N Novisfixaren skrev:
Underifrån sett stöttar alltså bärlinan gips-gles-bjälklag.
Det är ingen bra lösning. De tvärgående bjälkarna skall helst vila direkt på bärlinan, absolut inte på gipsen. Kanske på glespanelen, beroende på dess dimensioner.

Bjälkarna bör förankras i bärlinorna och stagas mot vippning.
 
J justusandersson skrev:
Det är ingen bra lösning. De tvärgående bjälkarna skall helst vila direkt på bärlinan, absolut inte på gipsen. Kanske på glespanelen, beroende på dess dimensioner.

Bjälkarna bör förankras i bärlinorna och stagas mot vippning.
Glesen är 45x70.

Jag tänkte inte fästa under gipsen om där inte finns gles under...

Men tänkte kapa små hål gipsen så jag ser exakt vart glespanelen är nånstanns sedan montera bärlinan mitt under glespanelen i samma längdriktning som glespanelen . Är detta vansinnigt?

Spelar det nån roll om jag kapar bort gipsen och fäster bärlinan direkt i glesen borde väl inte göra någon skillnad om gipsen ligger emellan eller ej?
 
Sebild
 
  • Öppning i en svartmålad vägg med synlig isolering och spindelväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Novisfixaren skrev:
Spelar det nån roll om jag kapar bort gipsen och fäster bärlinan direkt i glesen borde väl inte göra någon skillnad om gipsen ligger emellan eller ej?
Jo. Vanliga gipsskivor är inte gjorda för den typen av tryck som det kan bli fråga om. Däremot bör 45x70 virke tåla belastningen.
 
J justusandersson skrev:
Jo. Vanliga gipsskivor är inte gjorda för den typen av tryck som det kan bli fråga om. Däremot bör 45x70 virke tåla belastningen.
Ok så kapa bort gipsremsa och sedan upp med bärlina mot glesen?

Alternativet är att riva glesen med och upp med bärlinan ända upp till bjälkarna är de det optimala?
 
Bägge alternativen fungerar men det senare är bäst.
 
J justusandersson skrev:
Bägge alternativen fungerar men det senare är bäst.
Det är inte så mycket extra jobb riva glesen också eftersom jag ändå måste skära gipsen....

Är om där går el-rör som det är lite lättare behålla glesen ...
 
J justusandersson skrev:
Bägge alternativen fungerar men det senare är bäst.
Hur tycker du jag ska fästa bjälkarna i bärlinan?

Vinkelplåt en på varje sida om varje bjälke?

Eller räcker det med att skråskruva eller skråspika?

Bör jag kortla?

Golvspån ska skruvlimmas ovanpå ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.