Jag håller på och bygger ett garage. En del av garaget ska kunna delas av som gäststuga och jag tänkte att det i anslutning denna ska finnas ett sovloft ovanför en del av garagedelen. Det skulle alltså bli lägre takhöjd i en del av garagedelen. Eftersom garaget inte blir så högt (2.7m takhöjd som standard) och takvinkeln endast blir 22 grader så är varje centimeter värdefull för loftet.

Kontentan är att jag vill ha bjälklaget för loftet på så låg höjd som möjligt utan att man slår i huvudet när man är garaget. Takstolsfabriken sa att det funkar med 6.3m spännvidd på deras ramverkstakstolar om man accepterar viss svikt då de säljs som förrådstakstolar 50kg/m2 istället för vanliga 150kg/m2 för fullt inredda vindar. Allt ok än så länge men nu till problemet:

Takstolsfabriken använder 220mm till bjälkarna. Jag antar att man måste lägga till ytterligare bjälkar så det blir cc60 för att belastningen ska gälla? Detta innebär att att det blir bjälkar ovanför en dörr. Detta i sin tur ställer väl krav på att man har en stående "regel" som hammarband? Då förlorar man ju typ 2dm höjd på loftet. Eller kan man lösa det på nåt smartare sätt?

Bifogar en ful skiss som kanske illustrerar lite hur jag tänker:
 
  • takstolar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Nu vet jag inte hur långt du kommit, men för att få värdefulla cm kanske du kunde nöja dig med 2,4 i takhöjd och ha takstolar med förhöjt väggliv. Angående dörren, fäll i en avväxling över dörren det tar ingen extra plats.
 
Jag håller på att bygga regelsektioner så det är nu alla frågor dyker upp om hur det måste bli. Färdig höjd på hammarband osv.

Med 2,4 i takhöjd kommer ju bjälkarnas överkant plus golvspån och innergolv ligga på 2,5m. Med 2,7m i standardtakhöjd och 22grader så blir det då ca 4m vi nock. Alltså 1.5m minus isolering på loftet vid nock. Vad kan det bli, 1,3m när det är klart kanske? Tycker det känns i minsta laget även om det bara gäller att kunna krypa till kojs.

Vad är lägsta höjd man kan få med avväxling över en standard 2,1m dörr?
 
Ola78
På jobbet har vi som standard en avväxling över dörrar och fönster som är 70*220, då är våra väggar 2460 mm och med 2100 mm till överkant på dörr/fönster. Har gjort en bild som förklarar lite hur jag tänkte innan när jag skrev. Du får väl fråga om det är nåt du undrar över.
 
  • Garage2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se texterna i bilden tyvärr. Är det den gröna som är avväxlingen?

Har man 2460mm som ni så tar den ju ingen plats, men jag skulle helst vilja komma ner till 2145mm om det gick (2100mm dörr + 45x195mm liggande platt som hammarband). Plus lite spel för dörren förstås. Om jag har reglar på var sida om dörren så blir det ju bara 1m emellan. Känns som att det inte borde krävas nån jättebalk då. Ett sånt där kvadratiskt järnrör (runt 40x40mm eller vad det är) man hittar på bauhaus kan det vara nåt?
 
Ola78
Jag ursäkta om det är lite svårt att se texten, men du kan spara bilden och öppna den i paint så ser du nog vad det står. Den gröna är avväxlingen över dörren. Din idé om fyrkantsjärnet kan nog funka, nu vet jag inte hur hur grovt stålet är i en sån balk, men är det nåt sånär grovt och du bara ska ha en bjälke på den kan det nog hålla, men inga takstolar på den.
 
Om jag skall kunna hjälpa dig, vill jag veta bredden och längden. Vad menar du med takhöjden är det under nock eller vid takfot. Skall du placera dörren under sovloftet?
 
Ja har en uppdaterad skiss som kommer här. Inte jättesnyggt men jag hoppas det klarnar lite. Det är en genomskärning på längden så att takstolarnas balkar syns som små rektanglar

Garaget blir alltså 6.3x9.3m (grundens mått) och jag vill ha en dörr på långsidan lagom där bilarna tar slut 5.35m från hörnan på grunden.

Eftersom gäststugedelen blir rätt liten (har förberett för WC/dusch också vilket tar några kvm) tänkte jag få mer rymd genom att ha öppet upp till nock (med två synliga takstolar) samt ett sovloft ovanför garagedelens inre del. Vi tänkte ha 2.7 vid takfot som standard, vilket i praktiken blir ca 200mm leca+bruk+isolering samt 45mm syll +2500mm regel + 45mm hammarband (liggande platt) alltså 2790mm. Under loftet är tanken att ha garagets innertak på ca 2.1m så att man precis får in dörren under och gör loftet så rymligt som möjligt.

Idén var först att kosta på en extra takstol och placera dem ungefär som i skissen, på var sida om dörren så att ingen avväxling behövs, men sen kom jag på att man kanske behöver mellanbjälkar också då spännvidden är 6.3m?

Nån som vet hur takstolarna brukar vara specade? Killen jag pratade med sa ju 50kg/kvm för "förrådstakstolar". Gäller detta utan mellanbjälkar? Han sa att det skulle duga för ett sovloft utan möbler, typ några madrasser att sova på. Han nämde inget om mellanbjälkar.
 
  • garage2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ritat en skiss, valt ett ryggåstak med limträbalk i nock.Bärlinan över dörren sitter under hammarbandet.Bjälkarna till loftet ligger tvärgående på väggen och en bjlälke som är infäst långsideväggarna och pelarengarage.jpg[/IMG]
 
Ett helt annat bygge alltså! :)
Hur håller man i sådana fall upp nockbalken när man har en 5m bred port på gaveln? Då blir det väl en stålbalk ovan porten antar jag. Sen vill man ju helst slippa stolpen i garaget. Stolpen kommer väl dessutom att bära en stor del av takets tyngd och då skulle man väl ha behövt förstärka grunden där. Inte bara ha 10cm betong med sprickarmering eller?

Det känns som att det blev ett betydligt större (och dyrare) projekt det där, även om det hade varit vackert med ryggåstak förstås.

Har du nån annan idé? Det blir ju också lite mer komplicerat men kan man ha ryggåstak i gäststugan och på loftet bara? En nockbalk som vilar på gaveln och en stolpe som går genom skiljeväggen mellan garage och gäststuga? Då kan man gömma stolpen i den väggen (fast den kommer ju vara i vägen lite på loftet) och man kan fördela ut lasten från stolpen på en rejäl syll så man inte knäcker plattan? Nockbalken blir ju då frihängande en bit in över loftet men det är ju inte så lång sträcka. En idé jag fick från din ritning.
 
Du var inte nöjd med denna konstruktion.Du skriver att garageporten är 5m bredd, en standardport är mellan
2,4 och 2,5m.Över porten går det bra med en limträbalk.Priset på limträbalkarna ligger ca 5000:-.Jag har ett
annat förslag, det är att lägga fackverktakstolar över garagedelen.Över gäststugan lägger in en limträbalk som hänger fast i en försträrkt takstol och gavelvägg.Svar på din fråga om belastning på betongplattan,Pelarlasten är ca 6 ton med överslag behöver du en sula 0,8x0.8m höjd =0,3m
 
Ja garageporten är 5m. Det är ett dubbelgarage med en stor port istället för två standard.

Plattan är redan gjuten så pelare går inte om man behöver ha 3dm tjock betong. Voterna däremot är 3x3dm och det ligger fyra järn i dem. Undantaget är voten på gaveln till gäststugan som är nästan 4dm bred.

Jag har inte fått nåt svar på om man alltid behöver ha cc600 på bjälkarna till loftet? Om det är så kommer man ju inte undan att växla av över dörren, och då kan man ju lika gärna räkna med att det ligger en takstol där också eller? Hur grov behöver en 1m limträbalk vara om det ligger en takstol på den?

Om man kör på din nya idé, så orkar en takstol alltså bära upp en nockbalk också? Blir det en takstol i limträ då?
 
Är det en bef. betongplatta ? Jag hade tänkt att du ska lägga bjälkarna till loftet tvärgåennde ca 1,2m långa c/c 600. Varför man använder c/c 600 är på grund av att ett standardgolv är konstruerat så att det inte skall bli svikt. Bjälkarna vilar på en bärlina som i sin tur är upphängd på mitten till takstolen.Med ett överslag
verkar det att det skall klara sig med en takstol i konstruktionsvirke
 
Jag pratade med takstolsfabriken igen. Lasten 50kg/kvm var med enbart takstolar cc1200 och dom skulle klara sovloftet med golv på ovansidan och innertak på undersidan utan problem, men som sagt blir det lite mer svikt än vad som är brukligt för bostadsyta, men det är ju lugnt då det bara ska sovas där.

Om man la till en mellanbjälke så det blir cc60 så minskar svikten så klart och det kostade bara 250kr eller vad det var. Mellanbjälken kunde man "hängsla upp" på takstolarna så slipper man ha en utrymmeskrävande avväxling över dörren.

Jag tror jag förstod ungefär vad han menade med "hänglsa upp" men nån annan kanske kan förklara bättre? Jag tror han sa att man skulle fästa vid kattvinden eller nåt sånt och han pratade om att när bjälken blir belastad så skulle ändarna böja sig svagt uppåt så det skulle inte påverka dörren alls.

Ca 10000kr+moms för 7 fackverkstolar, 3 ramverk och en extra bjälke. Det känns ok! Men som sagt, kan nån förklara bättre hur bjälken ska fästas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.