Hej!

Tänkte bara lyssna av så att jag är på rätt bana med mitt badrumsprojekt.
Har nu lagt om avloppen enligt bild nedan, tvättställsröret ska bytas mot ett som går längre genom golvet bara.

Det som jag har tänkt göra nu är att lägga stöd under de rör som inte har det, kortla cc30 och sätta dit fler "stödben" innan isoleringen åker tillbaka och golvspånet ska dit.
Något annat jag ska tänka på?

Sen funderar jag lite över lite mått.
Tyvärr är det kalkputs på väggarna så jag tänkte regla upp de väggarna och offra några cm per vägg.
De väggar jag ska regla upp mot puts tänkte jag lägga 45mm plåtregel + 15mm konstruktionsplywood + 12.5mm våtrumsskiva.
Sen ska det dit primer, tätskikt, kakelfix och kakel också, men det lär väl bygga max 10mm totalt?
Något att beakta är ju att väggen lutar och buktar lite så jag tappar väl ytterligare 10mm på detta.

Gör jag då rätt i att räkna på 10cm per vägg? Har jag missat något?

Golvbrunnen ska ju in 20cm (GVK/BBV) och det ska inte vara något problem med nuvarande placering, hela plattan bör vara med än 20cm in efter väggarna byggts.

WC-avloppet har jag satt 17-18 cm från bakre vägg för att ha lite marginal till kravet på 6cm från vägg enligt GVK/BBV (efter vägg på 10cm). Lite frågande till hur långt in från sidoväggen jag bör sätta denna för att inte benen ska slå i väggen när man sitter på toa sen.. tänkte räkna med att man ska ha 50cm i bredd för muggen så 25cm från vägg till centrum på avloppsrör? Någon annan bra formel eller sätt att tänka?
Hur är det förresten med den vita "WC stos" saken.. räcker det att denna är 4cm över färdigt golv eller ska de gråa rören gå 4cm över och sen ett vitt stos?

Samma frågeställning gäller väl egentligen tvättstället.
Tänker igen köra 17-18cm från bakre vägg men funderar lite över sidan.. normalt är väl handfat ca 45cm breda så kanske 22-25cm från vägg till centrum på rör?

Slutligen är det golvbygget.
Med golvbrunnen fick man med två distanser - 6mm för klinker och 13mm för golvvärme.
Jag ska ju köra både och men golvvärme bygger kanske bara 6mm av de 13mm?
Sedan flytspacklar man upp kvarvarande 7mm vid golvbrunnen och vidare uppåt i resten av rummet för fallet?
Man behöver väl bara båda distanserna om man ska använda vatteburen golvvärme som är typ 16mm istället för elburen på 6mm ?
Ovanpå brunnen kommer sen gallret som ska motsvara höjden på klinkern?

Har jag tänkt rätt då eller missat något?

CAM00667.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden funkar ej.
 
Provar igen:

CAM00667.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga tankar om detta? Varken för eller emot? Har jag skrivit i fel forum?
 
Primer, tätskikt, kakelfix och kakel kommer bygga betydligt mer än 10mm, räkna 25. Vad för tätskikt ska du använda?

Vi har 40 cm till vägg från mitten av toa, och då har jag 10 cm kvar från knät så där borde du öka minst 5 cm

Den vita stosen är det som ska synas över golv.

Handfat är mellan 30-120 cm helt beroende på hur man vill ha badrummet.
 
nja inte kommer plattor och tätskikt och fix bygga några 25mm... beror ju på platt tjocklek så klart men 15mm skulle jag tro är rätt nära sanningen.

till golvbrunnen ska du använda 13mm klossarna om du ska ha klinker på golvet, då får du rätt flytspackelmängd vid brunnen.

kommer nog bli lite under 10cm som totala tjockleken blir, bara att plussa ihop :)

se till så rören sticker upp ordentligt över golvet, spacklet bygger en del. rören går att kapa efter det är spacklat om det skulle behövas

Våtrumsväggen är ju testad med 45*70 reglar, så din vägg blir ju inte byggd efter den. Våtrumsväggen är ju inget krav så det gör ju inget, men tänkte nämna det iaf
 
  • Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
Tack för svar!

Ok, då har jag räknat lite lågt på primer, tätskikt, kakelfix och kakel.
Tur att jag gav 2cm marginal till avloppen från vägg :)

Hmm då rummet nu verkar bli ca 145x155cm, och jag ska få plats med wc, handfat och dusch, tror jag inte att jag "har råd" med 40cm c från vägg. Det lutar snarar åt att vinkla toan i hörnet något..

Hur högt kan rören sticka upp som max ungefär?
Ska jag dra gråa rör typ 10cm över, sen kapa dem 4cm över färdigt golv och sen stoppa i wc-stoset?

Tack för påminnelse om våtrumsväggen, tänkte inte på det måttet, men har inte "råd" med så djupa reglar.
Tänkte även köra plåtreglar, vet inte om de testade det?
Slutligen tänkte jag förstärka genom att skruva fast reglarna i putsen också, kan inte tänka mig att det inte skulle hålla?

Det känns i alla fall inte som att man är helt ute och cyklar och att det kanske kommer bli ett badrum så småningom av detta? :)
 
Skall inte avloppet till tvättstället gå genom väggen för att det skall bli helt rätt.
 
Se till att din badrumsvägg blir ordentligt stabil och nära till helt stum. Det blir så tråkig känsla om resultatet blir så att din kakelvägg sviktar lite när du bankar på den.
Jag tror att jag skulle välja 45x70 träregler på plasken (för det inte fick bygga för mycket) och sedan tät regling på c/c 200/300. Jag tycker plåtreglar är lite tråkiga att arbete med i sådan här fall. Alltså att du ska förankra regeln i en putsad (tegel/betong/lättbetong) vägg. 45x45 plåtregel blir lätt ranglig.
 
cecar33, har inte läst något om det i några branchregler.
Jag valde snarare att gå genom golv för att göra det enklast möjliga, har sett flest såna installationer också.

nilsson.ph, kommer inte plywooden ta hand om att stabilisera upp allt? Jag kommer egentligen att förankra regeln i skenorna mot golv och en övre skena fäst med vinkel mot väggen, men tänkte att man kan dra fast regeln med några extra skruv med universalplugg i putsen också för säkerhets skull?
 
Patrik Kullman; Du kommer säkert få till det bra, men jag minns själv en gång när jag reglade med 45x45 c/c 200 (för att spara plats) + plyfa + våtrumsskiva och jag blev inte 100% nöjd eftersom jag kunde känna en liten liten svikt när jag bankade på väggen. Nu är det ju inte så ofta som man står och bankar på en badrumsvägg men det kändes ändå inte helt perfekt.
 
  • Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
cecar33, bilden på idealbadrummet har ju alla avlopp i golvet men i bildtexten står ju att vilket som går bra, så det verkar hugget som stucket? Vore i och för sig klart snyggare att inte se avloppet under kommoden. Hmm.. :) Men känns som att det är känsligt med mått om man drar det i väggen.. får kanske fundera lite till och testmäta hur det skulle bli att dra det i väggen.

nilsson.ph, ja det är ju dumt att dumsnåla på både arbete och småpengar.. gäller det att man kör trä då eller går 45x70 plåt lika bra? spelar det någon roll om man går upp på typ 45x95?
 
cecar22, glömde svara på din fråga om tätskikt. Vad det verkar enligt GVK så är det tätskiktsfolie som gäller på skivväggar och träbjälklag i våtzon 1, så det är väl lika bra att köra det på hela golvet och alla väggar.
Har dock inte börjat kika specifika produkter och tillbehör än.. något som någon rekommenderar?
 
Krilleman
¤ Tätskiktsfolie är ett måste i träbjälklag vad jag förstått. Nino har utförligare svar på det!

¤ Du kommer inte ångra dig att om du fixar & trixar in ditt tvättställs-avlopp i väggen. Underlättar enormt vid städning! Men det är absolut inte fel att dra upp det i golvet. Helt godkänt.

¤ Minsta mått till centrum WC från färdig vägg: 40cm

¤ Ett standrad-tvättställ är 56cm brett. Sätt inte tvättstället mot väggen i hörnet, det kommer kännas "trångt", så håll ut ca 15cm om du kan. Tänk även på ev badrumsskåp/spegel.

¤ Använd 75 regel om du ska räta upp väggen med reglar (är inte detta ett krav från BKR) Återigen: nino?

¤ WC-anslutningen (klossett-anslutning) köper du naturligtvis en kap-bar rak eller vinkel så du slipper oroa dig för höjden nu. Då kan det inte bli fel. http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/inomhusavloppsror-och-delar/klosettanslutningar/

¤ Du måste byta ut dina 88,5º grenrör på avloppet till 45º! Mycket jobb? Ja, men det är lättare att göra rätt på en gång. Säkervatten sid 15
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.