Har köpt ett Hjältvadshus som är byggt -72, vid omdragning av el så hittade jag något som till viss del skrämmer mig lite, någon tidigare ägare har tyckt att man skulle ha ett större rum i källaren så man har slagit upp en 1,75 meter bred öppning i en vägg, väggen är murad av betonghålsten.

Saken är den att som jag fattat det hela så vilar bjälklaget mellan suterrängvåningen och övervåningen på denna vägg, men det kan ju vara så också att bjälklaget ligger på andra ledden så att säga (parallellt med den väggen man tagit upp öppningen i), finns det någon som vet hur man gjorde dessa bjälklag, ligger dom från långsida till långsida och bärs upp i mitten av väggar som dom passerar (alt A på bifogad bild), eller ligger bjälklaget längs med långsidorna på huset (alt B på bifogad bild).

Rent bärighetsmässigt skulle båda alternativen vara möjliga i huset, och vad gäller den utsågade öppningen skulle alt. B vara att föredra, för med alt. A så vilar halva vardagsrummet i stort sett endast på källarens ytterväggar, utan stöd i mitten annat än av två rader betonghålsten som finns kvar ovanför öppningen.

Är det någon som vet hur man gjorde bjälklagen i dessa hus ?, hustypen heter 121-82-201, om det är till någon ledning.
 
  • Bjälklag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Företaget finns ju fortfarande - bäst är väl att kontakta dem för besked?

/alacs
 
alacs skrev:
Företaget finns ju fortfarande - bäst är väl att kontakta dem för besked?

/alacs

Jo, jag har gjort det också, men vis av tidigare erfarenheter så är jag inte så säker på att jag får några svar (har visserligen inte haft kontakt med Hjältevadshus tidigare, men väl med andra tillverkare som jag sökt ritningar från).

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.