Tänkte bygga ett cykelförråd av carport-modell - fyra stolpar och ett tak. Mina frågor gäller dimensioneringen.


Konstruktionen kommer mäta 2500*2500 (höjd 2200). Har en del 70*70 stolpar över som jag tänkte använda för att hålla uppe taket. Funderar på om man även kan använda 70*70 stolpe som regel för bjälklag för taket? Kommer att lägga råspont och sedan shingel ovanpå.


De beräkningsexempel jag hittar gäller 45mm-reglar och 45*70 känns ju för svagt, även för en lättare konstruktion.


Någon som har en bedömning om 70*70 stolpe skulle hålla som regel vid 2500mm fri längd och cc60? Eller kommer det att svikta?

/Erik
 
Magnus E K
Mer information behövs. Vinkel på taket? Snözon?

Om du klyver stolparna och skruvlimmar ihop till 30 x 140 så blir det starkare. (Någon annan får räkna på om det håller.)
 
Ja, det kommer att svikta rejält på mitten. Flera cm. Limmar och skruvar du däremot ihop dem på höjden blir det jättebra. Annars är nog minimidimensionen 45x145 C 24. Jag skulle nog välja 45x170 C 24.
 
Tack för svar!

Kompletterar lite: Snözon 2 och 10 graders pulpettak. Känns ändå som att det behövs gå upp i dimension.
 
Det är som sagt ett cykelställ. Risken med att underdimensionera är att det ganska snart ser fult ut. Annars bör ett sådant bygge kunna hålla sig fräscht länge.
 
J justusandersson skrev:
Det är som sagt ett cykelställ. Risken med att underdimensionera är att det ganska snart ser fult ut. Annars bör ett sådant bygge kunna hålla sig fräscht länge.
Tack för bra svar, går på dina rekommendationer.

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.