Hej

Jag har ett flackt tak/altan (4%) under projektering. Samtidigt som det är ett garagetak kan man gå ut på det som altan. Ytan är ca 9,6 meter x 6 meter = knappt 60 kvm.

Jag vill nog ha takstolsbalkar HEA blandat med tryckt regel 45 x 145. Alla är infästa stabilt i båda ändarna och spännvidden är 6 meter. Jag har därvid utgått från att HEA är mycket mindre kostsamma än limträbalkar samt att takhöjd sparas i och med stålets större styrka. 45 x145 är ju inte särskilt kostsamt heller.

Jag kan inte (längre) göra riktiga ingenjörsberäkningar på detta men har (som gammal ritslav på -70-talet) grovskissat detta och letar efter en duktig projektör som skulle kunna granska:

Med delning 300cc över ca 9600 meter har jag skissat med 31 takstolar dvs 33 distanser om 300 mm.

Takstolarna är omväxlande regel 45 x 145 och HEA 120 fördelat som huvudregel 2 trå och en HEA. Med en tätare indelning av HEA i mitten med varannan trå och varannan HEA( position 13 – position 18 )

1 + 1 trå + 1 HEA blir då i positionerna 1 -12 samt 19 – 31 vilket ger 16 + 1 trå och 8 HEA.

I mitten blir det alltså 1 trå + 1 HEA i position 13-14, 15-16, 17-18 vilket ger 3 trä och 3 HEA.

Totalt 20 trä och 11 HEA.

På takstolarna ett plåttak och på detta bjälklag och reglar för UPM däck
 
  • Gilla
gnuttisch
  • Laddar…
Har jag uppfattat dig rätt om var tredje balk skall vara en HEA 120 och de två däremellan 45x145 tryckt trä? När jag gör ett överslag och räknar med 2kN/m2 i nyttig last/snölast och 0,5 kN/m2 i egenvikt på träbalkarna räcker inte ens en 45x220 för att klara ett nedböjningskrav på 1/300, än mindre ett modernt sviktkrav. HEA 120 hänger nog med. Men jag har kanske missförstått det hela?
 
Hej!
1000 tack för ditt svar. Mitt svar är:
Ja men i mitten är tätare. Det är varannan HEÅ120 på positionerna 13 till 18.

Är du byggnadsingenjör och jag kan få hyra din tjänst? Det behövs ju ingen ritning bara att den tekniska beskrivningen blir rätt.
Detta måste ju bli bra. Men måste jag ha HEA 120 På alla positioner? Jag har sorterat bort limträbalkar eftersom det skulle gå på 28—30.000 kr hos Beijers.
 
Mikael_L
Men kan du inte köra med endast stålbalk, men på cc600, eller kanske cc 900 istället?
Då blir det 17 st stålbalk och inga trä. Eller med cc900 11 st balk.
 
Men räcker verkligen 120 på stålbalkarna? Vi har en 5m lång HEA 180 i mellanbjälklaget på ett ställe här i huset.
 
H hempularen skrev:
Men räcker verkligen 120 på stålbalkarna? Vi har en 5m lång HEA 180 i mellanbjälklaget på ett ställe här i huset.
Hej
Din fråga kan bara besvaras av ingenjörsvetenskapen. Det enda jag kan tillägga är att kanske det gäller andra förhållanden inne i bjälklaget på ett hus med större belastningar jämfört med en altan?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kan du inte köra med endast stålbalk, men på cc600, eller kanske cc 900 istället?
Då blir det 17 st stålbalk och inga trä. Eller med cc900 11 st balk.
Hej - jag kan inte svara på detta men utgår också från att en HEA 120 eller 140 överträffar annat material?
 
Att dimensionera taket så att det håller och inte böjer ner för mycket är inga problem att lösa. Däremot finns risken att det kommer svaja när man går på altanen. Att lösas sviktproblematiken är lite krångligare och kommer sannolikt innebära ökade dimensioner jmf med att bara dimensionera så att de håller och inte böjer ner för mycket.
 
B bossespecial skrev:
Att dimensionera taket så att det håller och inte böjer ner för mycket är inga problem att lösa. Däremot finns risken att det kommer svaja när man går på altanen. Att lösas sviktproblematiken är lite krångligare och kommer sannolikt innebära ökade dimensioner jmf med att bara dimensionera så att de håller och inte böjer ner för mycket.
ja du har säkert rätt.
Jag har nu fårt en byggnadsing att räkna på detta och det har slutat med att var och en av positionerna har en HEB120. Svajet och nedböjningen blir då minimal. Detta tål dessutom minimum 400 kg per kvm.
 
Y Yngve Levin skrev:
Hej
Din fråga kan bara besvaras av ingenjörsvetenskapen. Det enda jag kan tillägga är att kanske det gäller andra förhållanden inne i bjälklaget på ett hus med större belastningar jämfört med en altan?
Hej se svar nedan - med HEB120 på varje position räcker detta med råge
 
Hur tätt hamnar balkarna och hur tänkte du ha sen resterande takkonstruktionen?
 
Som bossespecial påpekar är det knepigt att få det att inte bli för svajigt. Jag skulle som ett alternativ föreslå kraftigare och glesare stålbalkar som primärt bärverk, förslagsvis c/c 2400, och sedan trä vinkelrätt med c/c 600 som sekundärt bärverk. Det går att fälla in trävirket mellan stålets flänsar så höjden hålls nere. Räknar man med snölast/nyttig last 2 kN/m2 och egenvikt 0,5 kN/m2 (gissningar, måste verifieras) skulle det kunna fungera med HEB 160 för stålet och 45x170 C24 för virket. Ett inspel.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Hur tätt hamnar balkarna och hur tänkte du ha sen resterande takkonstruktionen?
Delningen bör vara 300 cc pga specifikationerna för den UPM-trall m.m. som ligger överst. Med delning 300cc över ca 9600 meter blir det 31 positioner takstolar dvs 33 distanser om 300 mm med HEB 120 cc 300 på alla positioner och gavelmur i båda ändarna. Spåntade klädda bräder ovanpå bjälklaget och därpå ligger bjälklag/reglar på samma delning och samma positioner som takstolarna. Inne i H balkarna limmas en 90 regel som i sig bildar recess för den längsgående konstruktionen för innertaket. Denna senare stagar upp mot skjuvkrafterna också. Projjningen är inte färdig men när det gäller HEB och UPM är det mer eller mindre spikat nu,
 
J justusandersson skrev:
Som bossespecial påpekar är det knepigt att få det att inte bli för svajigt. Jag skulle som ett alternativ föreslå kraftigare och glesare stålbalkar som primärt bärverk, förslagsvis c/c 2400, och sedan trä vinkelrätt med c/c 600 som sekundärt bärverk. Det går att fälla in trävirket mellan stålets flänsar så höjden hålls nere. Räknar man med snölast/nyttig last 2 kN/m2 och egenvikt 0,5 kN/m2 (gissningar, måste verifieras) skulle det kunna fungera med HEB 160 för stålet och 45x170 C24 för virket. Ett inspel.
Hej - se mitt svar nedan till bossespecial. Det är förankrat hos hos en byggnadsingenjör. Men med detta sagt är kanske inte min nuvarande lösning optimal. Men för varje 300cc måste UPM-trallarna ha stöd hela vägen. UPmn ligger liksom på räls ( bjälklaget).
Jag uppskattar verkligen era inspel!
 
Det är ju enkelt att lägga de tvärgående träreglarna på c/c 300 mm, även om det går åt dubbelt så många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.