Hej,

Nivåskillnaden blir för stor mellan badrumsgolvet och rummet utanför nu när vi renoverar i vårt hus från 1945. Badrummet kommer vara cirka 230x190.

Det finns inget badrum. Där vi vill bygga badrummet är spännvidden mellan grundmur (betonghålsten) och hjärtvägg (betonghålsten) exakt 330cm.

Idag ligger det golvbjälkar på 70x195. Dessa är urjackade 5cm i underkant där de vilar på syllen.

Jag skulle vilja komma ned 5cm. Om jag skulle fortsätta med trä så skulle jag vilja sätta 145mm reglar och jacka ur den i nederkant så ovannivån kommer ned 5cm. Men det skulle ju bli väldigt klent.

Frågor:
  • Skulle jag kunna köra med 145mm reglar om jag kör typ cc20?
  • Skulle jag kunna köra någon form av stålbalk istället?


Har tänkt att fylla EPS-betong mellan reglar eller balkar.

Det blir kakel, klinkers och ett minibadkar.

Under sidoväggarna (långsidorna) kan jag limma ihop 4st 45x145 med varandra, sedan regla upp med väggar på 120mm regel.
 
Någon med input? :)
 
Finns det utrymme att ta grövre reglar och jacka ur mer?
 
45x145 c24 s300 håller ur brottsynpunkt men får något stor nedböjning.

Varför eps-cement?

Jag skulle valt något mer urhakad 45x170 c24 s300 med mineralull emellan, sedan spånskiva med golvvärme på, lagd i 30mm armerat flytspackel.
 
Redigerat:
larsbj skrev:
45x145 c24 s300 håller ur brottsynpunkt men får något stor nedböjning.

Varför eps-cement?

Jag skulle valt något mer urhakad 45x170 c24 s300 med mineralull emellan, sedan spånskiva med golvvärme på, lagd i 30mm armerat flytspackel.
Hej,

EPS är med som ett alternativ från GVK-reglerna. Och då slipper jag använda spånskivs som bygger extra höjd.

45x145mm vore bäst höjdmässigt. Blir det någon skillnad om man skulle köra med fler bjälkar, det kostar ju inget speciellt.

Kan man se i någon tabell och räkna ut vad stålbalk motsvarar träbjälke?

Detta är ju någonting jag skulle vilja överdimensionera, och slippa oroa mig.
 
Skulle man kunna köpa limträbalkar och köra på det? Är det betydligt bättre när det gäller problem med nedböjning? Bauhaus har ju limträbalk av gran.
 
Vad ska jag räkna på för värde, kn/m2 när det gäller ett badrum, 5 kvadratmeter, våtrumsplywood, gips, kakel, klinkers, litet badkar på 150 liter. Har googlat men inte hittat någonting jag funnit värdefullt.

Sedan, hur mycket medböjning (mm) och svikt (mm) är acceptabelt i ett badrum?
 
Normalt dimensionerar man bjälklag i bostäder för 200kg/m2 (plus egenvikten).
Räknar du med 500kg/m2 i ditt badrum så bör du ha hängsle och livrem.
Praxis när det gäller tillåten nedböjning är spännvidden/400, dvs 330cm / 400 = 8mm i ditt fall.
Svikt får inte förekomma alls, det är därför man fyller facken med EPS eller normalt sett flytspacklar på golvspån.
 
Tack!

Klarar tätskikt, kakel och klinker av nedböjning på 8mm?

Så när man ska räkna ut lasten, ska man då ange pelarlast 2 kn/m2 + egenvikt i kn/m2 ?

Om jag kör denna guide (golvbjälklag inne) så vill den använda 0,6 kn/m2 för ett rum med dubbelgips och klinkers.
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering?Cid=931
 
Funderar på att limma ihop några limträbalkar på lämpligt ställe, samt någon form av krysstagning.
 
Varför limma? Bättre att köpa rätt storlek på en gång?
 
Får inte i mer än 195mm på höjden. Tänkte limma mot befintliga reglar.
 
  • Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
140mm limträ borde ju fungera, om max regelhöjd är 145mm
Om max regelhöjd är 195 fungerar vanlig c24.

Att limma på sidan av befintlig regel tillför nästan inget jmf med att bara lägga den bredvid.
Funktion av limning är om man ökar höjden på balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.