Hallå alla byggare!

Mitt första inlägg här då jag och sambon precis skaffat hus, byggt 1985.

Håller på att renovera badrummet och blev precis klar med rivningen.

Efter att ha läst på både GVK och BKR:s regler så vet jag inte riktigt hur jag skall göra med bjälklaget.

Bjälklaget har dim 45x195, ligger påcc60 med 2,7m i spännvidd. Den tänkta konstruktionen är:

Bjälklag cc60
Limmad golvspån 22mm
Armeringsnät
Golvvärme el
Flytspackel
Plastmatta (läggningsbar för klinker)
Klinker

Frågan är enkel om säkert utredd 100 gånger, men jag ber ändå om ett svar:
Behövs det kortlas mellan bjälkarna på cc30 med ovanstående konstruktion eller blir det som jag tror, tillräckligt styvt med golvspån och flytspackel?

Om det skall kortlas räcker det med 45x95 då?
 
Om bjälklaget har dimensionerats enligt vad byggnomer föreskriver så räcker det som det är!

Dvs, inget ovanför bjälklaget kräver cc30.
 
Hur menar du där? Läser man runt lite så kan man utläsa att klinker kräver 30cc när det är träbjälklag. Eller gäller det om man inte flyter?
 
Jag vet inte var du läser, men 60 cc duger gott med golvspån och armerat flytspackel ovanpå!
 
Jag fick ett tips när vi skulle renovera badrummet.
Placera ett glas med vatten mitt i badrummet och be någon hoppa intill.
Om vattnet ger "mycket" utslag bör man nog stärka upp bjälklaget.
Det kan åtminstone ge en fingervisning hur det står till. :rolleyes:
 
Ja typ trähusen och branschregler. Men kanske jag som tolkar fel. Kör på befintlig konstruktion då samt golvslipning och armerat spackel.
 
Ja typ träguiden och branschregler. Men kanske jag som tolkar fel. Kör på befintlig konstruktion då samt golvspån och armerat spackel. När är det cc30 som gäller då? Finns ju andra trådar här där typ samma sak diskuterats.
 
Wide Glide skrev:
Jag fick ett tips när vi skulle renovera badrummet.
Placera ett glas med vatten mitt i badrummet och be någon hoppa intill.
Om vattnet ger "mycket" utslag bör man nog stärka upp bjälklaget.
Det kan åtminstone ge en fingervisning hur det står till. :rolleyes:
Det var ett enkelt test för att få svar på din fråga... Oavsett vad reglerna(och alla som uttalar sig här) säger så om det sviktar för mycket kan du få problem.

Ska du göra badrummet själv? Om inte, fråga firman som ska utföra jobbet hur de vill ha det.
 
Nr18: det du far efter är att golvet ska vara böjstyvt likvärdigt en 22spån på cc300, det blir det med cc600, armering och flytspackel min 12mm (eller enl tillverkares mini tjocklek)

Om du inte ska ha badkar med bubblor (stort) eller annat som skakar och vibrerar så kör på som det är, är du osäker på bjälklaget, stoppa i extra reglar det går ganska fort.

Limma och skruva enl tillverkarens anvisningar, kortla ordentligt vid brunnen
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Tack nino!
Det var det som jag far efter, hade lite svårt att tolka den texten.

Noone70: Ja jag gör det mesta själv, jobbade tidigare som snickarlärling och byggde många badrum, men det börjar bli några år sedan och bestämmelserna ändras ju hela tiden. Sen är det kanske så att man är lite extra nogrann så här i början när man köpt hus. Man vill gärna tänka hängslen och livrem.

Kommer lägga upp en tråd här sedan för att visa renoveringens gång. Är en mindre jord/skogsbruksfastighet med bostadshus, en gammelstuga från sent 1700-tal, en lika gammal fungerande smedja och ett mindre stall. Tanken är att allt skall få sig ett ansiktslyft. Är bara pengar och tid som skall räcka till. Dock är prion att komma i ordning i bostadshuset först. Nu badrum, sen kök. Återkommer med uppdateringar och bilder.
 
Som sagt det tål att upprepas det nino skrev om att kortla runt golvbrunnen. Det är viktigt att du följer anvisningharna från brunnstillverkaren. Och spånskivan (och brunnen) måste ha stöd runt hela brunnen. Samma gäller vid "kortändarna" av bjälklaget. Alla kanter av spånskiva måste ha stöd.
 
Ja det har jag koll på. Dock dök en annan fråga upp i huvudet. När jag skall ha plastmatta som tätskikt och sedan klinker. Vilka brunnsanvsningar skall jag då följa, det som gäller vid mattläggning antar jag? Sedan fästa ramen för silen i fixet eller?
 
nja... antar att du ska flytspackla in värmekabel? då följer du anvisningarna klinker men om det är en Jafo brunn så ska anslutningen göras som vid mattläggning alltså med o-ring

Brunnen ska alltså sitta 12-13mm ovanför golvspånet
 
När det gäller ramen för silen.

Det fanns en tråd här för typ. två år sedan. Någon hade monterat silen så att plåtkanten var i direkt kontakt med tätskiktet. Den gnagde hål på det. Så tänk på att den skall sitta i fix runt hela vägen.
 
Silen måste ju nästan suttit lös? Kan inte se hur en fastsatt sil skulle kunna gnida hål?
Men helt klart värt att tänka på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.