Ska bygga hus nu till våren. Vi ska bygga 2-planshus och mellanbjälklaget kommer att bestå av 220 mm Kertobalk. Nu till frågan: Hur ska jag bygga upp bjälklaget i badrumet (golvet kommer att ha klinker som ytskikt)? Det framgår tydligt hur man ska göra i BKR när man har bjälkar men inte när man har Kerto. Tanken är att ha vattenburen golvvärme i spårad spånskiva, det försämrar böjstyvheten på konstruktion men samtidigt är ju Kerto styvare än en vanlig bjälke. Ja, ni förstår väl frågan; Hur ska jag bygga upp bjälklaget i badrumet när jag har Kertobalk och vattenburen golvvärme?

Tack på förhand!
 
Ola78
Kör på det som står i BKR om hur du bygger upp det med vanliga 45*220 bjälkar. Är det godkänt med det så blir det knappast sämre med kertobalkar, för precis som du skriver de är mycket styvare än vanligt regelvirke.
 
Ok, jag var precis in och läste på BKR och jag hittade bara en lösning där man spacklar på spånskivan (min 12 mm vid brunn). Jag har för mig att det fanns två lösningar förut där den andra var att man skruvlimmade en våtrumsskiva på spånskivan. Sen spacklade man bara det som behövdes för att få rätt fall. Är denna lösning ej godkänd längre?

Men om jag kör på lösningen med armerat spackel, hur påverkar det att jag har en spånskiva som är spårad för golvvärmeslinga? Måste jag skruva ytterligare en skiva på denna skiva?
 
Ola78
Det inte att det är godkänt med kartongklädd golvgips längre, ej heller med kartongklädd gips i våtzon 1 men däremot i våtzon 2. Men om man tittar här kan man ha en godkänd skiva över spånskivan http://www.thermotech.se/download/18.76396c6112aa7b11f928000553/Golvkonstruktioner_med_golvv%C3%A4rme.pdf dock har jag aldrig sett icke organisk golvgips. Men majoriteten av badrum med klinkers på träbjälklag görs väl med golvspån och sen armerat flytspackel minst 12mm för att uppnå tillräcklig böjstyvhet. Det är en verklig djungel detta med våtrum, kolla med en godkänd golvläggare och se vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.