Så här ser det ut hemma hos mig...

Gammal träbjälke ovanför fönsteröppning, skadad och understödd av 70 mm regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbjälken ligger på en 70 mm regel över fönsteröppningen.

Det har iofs hållit de senaste 60 åren, sedan någon kom på idén att sätta in fönster under bjälken, men känns som något jag vill åtgärda i samband med renovering.

Väggen kommer byggas ut med 45 mm regel och gips eftersom den dels är väldigt ojämn och det ska in både värmerör och elrör.

Tanken är då att lägga in en horisontell stålbalk under bjälken med dimension runt 70x45 mm med stödben på sidorna som även fästs i väggen.

Frågan är vilken sorts balk som är bäst för detta ändamål? Och finns det lämpliga standarddimensioner?

Eller finns det andra lösningar jag inte tänkt på?
 
Ja, det ser inte så bra ut. Det är väl fönsterkarmens mittpost som bär. För att kunna hjälpa dig behöver man känna till vilken last som bjälken representerar. Bästa underlaget är ritningar, både planritningar och en tvärsektion. Bjälkens fria längd, avståndet mellan bjälkarna samt vad som finns på våningen ovanför, är den viktigaste informationen.

Stål finns bara i standarddimensioner och -typer. Vad som är lämpligt/möjligt beror främst på lastens storlek.
 
Äsch, läser ju som en kratta. 70mm-regel man avväxlat med alltså. Lite väl snålt kanske, den lär väl inte klara någon vidare belastning känns det som?
 
Räkna laster och hålla på är så klart klokt, men det gör man inte i en gammal skånelänga som denna. Sedan är jag inte alls säker på att bjälken stödjer på fönsterbågens mittpost - karmen är nämligen ganska långt ut pga fasadtegel.

Jag kommer byta ut den avväxlande regeln och fälla in en stålbalk eller profil (när jag väl hittat sådan lämplig) i väggen ovan fönster och en bit ner över fönsterkarmens överliggare, blir då ca 100 mm och borde räcka mer än väl. Offrar lite av det estetiska, men det kan iaf inte bli sämre.
 
A
Jag håller med, ibland behöver man inte räkna så mycket. Det har hållit länge som det är, en 100mm stålbalk måste göra att det håller en evighet!

Kolla bilden på vårt bärande glasparti vi hittade i somras! Det har hållit sen 1985, jag valde dock att förstärka den ganska kraftigt.
 
  • Renovering av bärande glasparti med personer som arbetar på tak och fasad mot en skogsbackgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hfjn
  • Laddar…
Det är knappast någon mening med att fälla in en balk om man inte vet i vilken härad av laster man skall leta. Det är inte särskilt svårt att räkna ut detta.
 
A
Ingenting är svårt om man kan det och med hjälp av det här fantastiska forumet kan man nästan alltid hitta eller få svar på sina frågor. Jag blir djupt imponerad av folks kunskap och vilja att hjälpa till varje gång jag är här inne.
 
  • Gilla
hfjn
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är knappast någon mening med att fälla in en balk om man inte vet i vilken härad av laster man skall leta. Det är inte särskilt svårt att räkna ut detta.
Tack för svar och synpunkt. Men jag anser att en infälld stålbalk på 100 mm är betydligt bättre än nuvarande gamla 70 mm träregel. Mer än 100 mm går inte, då kommer man ner i fönsterbågenivå, dvs inte lönt att räkna enl min åsikt ;)
 
Balken är inte hängd i något tvärsgående ovanför fönstret/innertaket så att lasten fördelas ut vid sidan om fönstret? (man måsteju inte alltid låta en last belasta rakt ner)
 
Bor också i en gammal skånelänga. Det kan mkt väl vara så att balken är fäst i väggstomme/hammarband som är lika kraftig. Så har vi på ett par ställen på vår gamla loge. Eftersom man använde korsvirkestimring med grova bjälkar så kan man göra på detta sätt.

Vi har det likadant över ett fönster. Är absolut inga problem med bärighet/hållfasthet där.

Vi har också tvärliggande grova bjälkar mitt över takbjälkarna på ett par ställen, som alltså hjälper till att hålla upp takbjälkarna. Sådana bjälkar kan också finnas. (Deras spännvidd är ett par meter kortare än takbjälkarnas, och de har sina upplag på tvärgående bärande innerväggar.)

Så, lämpligen kontrollera stomkonstruktionen först, och ha i beredskap att det kan behöva förstärkas om konstruktion/bärighet blivit förstörd vid tidigare ombyggnationer.
Sedan beror det också på vilka laster som verkar på takbjälken. Dvs är kallvinden inredd eller inte? Om det bara är en kallvind ovanpå så finns det ju inga laster. Om det också går ner ett takstolsben på samma ställe så finns det en del last förstås, lite beroende på takkonstruktion och takmaterial.

Har det hållit i 60 år utan knak och brak så kan det nog hålla 60 år till, såvida inte lasterna nu ökas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.