Jag köpte för ett år sen ett hus från 70-talet. Den tidigare ägaren sprängde i slutet av 70-talet ut en del av källaren och gjorde förråd på typ 30 kvm med fönster där. Han sökte och beviljades bygglov för detta, men källarens utrymme finns inte med i några officiella register trots att takhöjden är 2 meter. Jag tänkte inte på detta när fastigheten upptaxerades i höstas. Huset är ett kedjehus och jag har på pappret lika stor biyta som alla grannar som inte har min extra källare.

Taxeringen i sig spelar inte så stor roll eftersom jag redan idag betalar maxbelopp, men om jag säljer är det ju värdehöjande om jag redan på hemnet kan påstå att biytan är 30 kvm större. Hur går jag tillväga för att min extra biyta ska komma med i officiella siffror? Vänder jag mig till skatteverket, lantmäteriet och/eller kommunen och vem utför själva mätningen?

Finns det någon baksida med att dra in myndigheterna i detta annat än om fastighetsskatten återinförs. Först var jag rädd att detta var ett rent svartbygge, men som jag uppfattar handlingarna så godkändes det alltså av kommunen, även om jag tycker det är lustigt att officiella siffror inte stämmer. Men om det ändå visar sig att allt inte var helt godkänt på 60-talet - kan jag riskera ngt åläggande eller försäkringsproblem t.ex.
 
Du skriver in korrekta siffror vid nästa fastighetstaxering.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Informationen på Hemnet, dvs. en annons körd genom en mäklares "positivitetsfilter", behöver nog inte förhålla sig till någon officiell sanning överdrivet mycket ...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du skriver in korrekta siffror vid nästa fastighetstaxering.
Ok, så jag kan själv mäta upp och föra in siffran? Bör inte mätningen vara mer "officiell"?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Informationen på Hemnet, dvs. en annons körd genom en mäklares "positivitetsfilter", behöver nog inte förhålla sig till någon officiell sanning överdrivet mycket ...
Nej, men här är det ju tvärtom. När jag skulle titta på huset såg det på pappret ut som alla andra hus i området eftersom alla ytor som mäklaren presenterade var standard. Sen dök plötsligt en källare upp när jag var på visning. Om denna källare hade stått med på Hemnet tror jag att intresset för huset blivit högre och så även slutpriset. Har man en riktig biyta på 30 kvm verkar det dumt att mörka det på Hemnet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan begära omprövning av fastighetstaxeringsbeslutet inom fem år.

[länk]
Ok, kanske kan vara ngt.
 
Claes Sörmland
J Jannebo skrev:
Ok, kanske kan vara ngt.
Ja det är ju metoden om du inte vill vänta på nästa ordinarie tillfälle för att inge taxeringsuppgifter till Skatteverket.
 
J Jannebo skrev:
Nej, men här är det ju tvärtom. När jag skulle titta på huset såg det på pappret ut som alla andra hus i området eftersom alla ytor som mäklaren presenterade var standard. Sen dök plötsligt en källare upp när jag var på visning. Om denna källare hade stått med på Hemnet tror jag att intresset för huset blivit högre och så även slutpriset. Har man en riktig biyta på 30 kvm verkar det dumt att mörka det på Hemnet.
Tja, det var väl kanske tur, eller slumpen, eller en säljare som också trodde det var ett svartbygge? Men jag tror inte du får några problem att övertyga mäklaren att presentera en 30 kvm större biyta på Hemnet...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är ju metoden om du inte vill vänta på nästa ordinarie tillfälle för att inge taxeringsuppgifter till Skatteverket.
Men går SKV bara på vad ägaren uppger? Görs ingen officiell uppmätning? Det skulle iofs kunna förklara varför siffrorna nu är felaktiga - den tidigare ägaren ville väl betala så lite skatt som möjligt. Men jag tänker mig att t.ex. försäkringsbolag har ett stort intresse av att siffrorna är korrekta så att de vet hur mkt som är försäkrat.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det var väl kanske tur, eller slumpen, eller en säljare som också trodde det var ett svartbygge? Men jag tror inte du får några problem att övertyga mäklaren att presentera en 30 kvm större biyta på Hemnet...
Nej, men det ser ju bra ut om uppgiven biyta stämmer överens med officiella siffror. Annars tror jag att köpare undrar vad som är bakgrunden till differensen och börjar fundera kring svartbygge.
 
Claes Sörmland
J Jannebo skrev:
Men går SKV bara på vad ägaren uppger? Görs ingen officiell uppmätning? Det skulle iofs kunna förklara varför siffrorna nu är felaktiga - den tidigare ägaren ville väl betala så lite skatt som möjligt. Men jag tänker mig att t.ex. försäkringsbolag har ett stort intresse av att siffrorna är korrekta så att de vet hur mkt som är försäkrat.
Du intygar på heder och samvete och sen tas ett taxeringsbeslut av Skatteverket baserat på de uppgifterna.

Försäkringsbolagets relation är civilrättslig och ligger mellan dig och företaget. Skatteverket är inte inblandat. När jag har tecknat villaförsäkring har de frågat vad jag vill försäkra, t ex hur många kvadratmeter byggnad, uthus o s v.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du intygar på heder och samvete och sen tas ett taxeringsbeslut av Skatteverket baserat på de uppgifterna.

Försäkringsbolagets relation är civilrättslig och ligger mellan dig och företaget. Skatteverket är inte inblandat. När jag har tecknat villaförsäkring har de frågat vad jag vill försäkra, t ex hur många kvadratmeter byggnad, uthus o s v.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du intygar på heder och samvete och sen tas ett taxeringsbeslut av Skatteverket baserat på de uppgifterna.

Försäkringsbolagets relation är civilrättslig och ligger mellan dig och företaget. Skatteverket är inte inblandat. När jag har tecknat villaförsäkring har de frågat vad jag vill försäkra, t ex hur många kvadratmeter byggnad, uthus o s v.
Ok men SKV hanterar inte fastighetsregistret, det gör lantmäteriet. Har inte lantmäteriet en funktion här? Biytan är väl även en uppgift som ska in i fastighetsregistret. Det känns inte som att lantmäteriet bryr sig så mkt om "på heder och samvete", utan de litar på korrekta uppmätningar.
 
Så vitt jag vet anmäler man inga tillbyggnader till lantmäteriet. Tror att de tar sina uppgifter om byggnader från skatteverket.
 
H hempularen skrev:
Så vitt jag vet anmäler man inga tillbyggnader till lantmäteriet. Tror att de tar sina uppgifter om byggnader från skatteverket.
H hempularen skrev:
Så vitt jag vet anmäler man inga tillbyggnader till lantmäteriet. Tror att de tar sina uppgifter om byggnader från skatteverket.
Efter att ha läst på SKV:s hemsida om hur man mäter småhus verkar detta inte vara en biyta eftersom jag inte kan nå källarförrådet inifrån bostaden. "Obs! Du ska inte mäta följande utrymmen:
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.